Thursday, September 12, 2013

Genus

Garmin ville inte riktigt vara med idag, fick ingen kontakt med GPS-signalen (kan ju bero på satelliten också) så jag fick freebejsa lite. Det blev runt 5 km på mellan 27-28 minuter. Tror jag. Hade velat springa ungefär dubbelt så långt, men torsdagar är vår So you think you can dance date night och eftersom jag prokrastinerade lite för länge så blev det inte mer än 5 idag. Imorgon är det fredag, härliga sköna fredag. Har varit väldigt trött hela veckan och hade sett fram emot en lugn fredagskväll, men när jag kom hem idag hade A gjort planer med grannarna för imorrn. Funderar dock på att tacka nej och låta A gå dit med E efter maten, så kan jag chilla och kanske städa lite istället. För jag är verkligen inte på humör att umgås och vara social imorrn, särskilt inte med tanke på att jag har en busy helg framför mig igen. Inte så mycket folk som ska träffas, men A är upptagen och E har en playdate på lördag = mamman får rycka in.

Och i jämställdhetens namn: Vad är det här för larv? En mjölk anpassad för kvinnor? Jag är ingen genus-ivrare (även om det är en viktig debatt), men det här kändes lite väl löjligt... Såg den här artikeln tidigare idag också och jag känner lite grann att ja, det är skitlöjligt att ha olika färger på äggkartongerna och rikta den ena till flickor och den andra till pojkar. Men å andra sidan - måste allting vara så himla könsneutralt hela tiden? Jag har inte aktivt infogat E i nån rosaglittrig prinsessperiod med volanger och spetsar. Likväl är hon där. Jag har inte gjort något för att förhindra den heller, men erbjudit alternativ ända sen hon föddes (Blixten McQueen och Nalle Puh t.ex). Måste könsstereotypa saker per automatik vara fel? Ibland känns det så. Äh, låt ungarna vara. Det är vi vuxna som måste skärpa oss och tänka på hur vi bemöter barnen istället. Oavsett vad de har för kläder, leksaker eller favoritfärger.

Nu har det fastnat hallon i tänderna, dags att borsta således. Och när man ändå har borstat tänderna så kan man ju passa på att gå o lägga sig också.

1 comment:

mamsen said...

Ibland känns hela genusdebatten överdriven. Varför inte låta människor få vara som dom vill. Alla är ju inte stöpta i samma form. När du var liten hade du tillgång till både dockor och bilar eftersom jag tyckte att du skulle få välja.(jag var före min tid med genustänket) och du bäddade glatt ner bilarna i dockvagnen. Din lillebror tog dockorna och racade med på golvet.