Saturday, August 10, 2013

Långpassens dag

Igår fick E för sig att hon minsann vill springa STORA ToppLoppet och inte Lilla, som väl annars känns mer lämpligt. Jag lovade att ta ut henne på en runda för att visa hur långt 5 km egentligen är (och eventuellt ta den lilla söta idén ur hennes lilla söta huvud). Lovade att om hon orkade hela vägen så skulle jag kolla möjligheterna för henne att få ställa upp. Efter 800 meter promenad var hon trött, efter ca en kilometer var hon på vippen att vända, men ändrade sig då hon insåg att en eventuell startplats stod på spel. Det blev en del gnäll och trötteri, inte så mycket sprunget som gått, men hon tog sig runt! 5 km på 58:55. Fast i och med det insåg hon själv att så långa lopp nog får vänta några år till.

Efter den härliga förmiddagspromenaden lämnade jag barnen hemma med A och gav mig ut på långpass. Idag gick det långsamt! Jag kan utan att ens fundera hitta flera samverkande faktorer till det (vätskenivå, värme, mat, promenaden innan), så de sista 4-5 gick jag nästan lika mycket som jag sprang. 1:24:19 stannade klockan på. Min längsta tid, men inte längsta distans. Inte så skönt som vanligt, men det berodde till största delen på värmen och vätskebristen. Förutom de två små delikata petitesserna så var det ju inget fel på sträckan i sig; lite upp o lite ner, lite mera upp på vissa ställen och så hem igen. Långt kändes det iaf idag.

Efter stretch o dusch o sånt så tog jag barnen o åkte iväg till Gränby centrum i jakt på ett par jeans. Till min besvikelse hade H&M slutat sälja min favoritmodell, som är den enda jag har trivts i sen jag började köpa den för 6 år sen. Så det blev inga jeans. Däremot hittade jag lite annat smått o gott till barnen, så vi kom på intet sätt tomhänta hem. Och nu ikväll hittade jag jeansen på hm.com, de säljs tydligen bara via hemsidan nuförtiden. Dumt, men jag fick iaf tag i ett par. Hade tänkt köpa en foam roll också, men Stadium i Gränby hade slut så det blir ut på jakt imorrn. Har aldrig testat, men har hört mycket gott om dem...

Har ätit lite varma mackor till middag, hade smörstekta kantareller o smält ost på. Inte dumt alls! Nu vankas det filmmys med bästaste A. Ha en trevlig kväll, alles!

5 comments:

mamsen said...

Mycket bra tid för så korta ben!

AnnieeG said...

Fast långpassen SKA ju gå långsamt! Snyggo gnäller på mig om jag springer dem för fort. Tvärtom, tanken är att vara ute länge, sen om det blir tolv eller sexton km spelar ju eg mindre roll. Fick ett bra tips, spring ett långpass så sakta du vill, men spring de två sista km i tävlingsfart. På så sätt tränar man att springa tävlingsfarten när man är trött. Bra jobbat idag! Av både dig och E :-)

Jess said...

Men i vilket syfte måste de gå så långsamt, egentligen? Jag förstår om man behöver dra ner på tempot för att ORKA hela vägen eller minska skaderisken, men visste inte att man kunde springa för fort om allt annat känns bra...? I så fall kan man ju lika gärna ta en promenad? Jag har alltid trott att poängen med långpass är att skapa uthållighet och på något sätt visa för mig själv att jag orkar mer än vad som krävs (dvs en mil, i mitt fall).

AnnieeG said...

Så här är mitt upplägg fr tränaren :) milen = tävlingsdistans. För min del är milen också ett långt distanspass, som då springs på kring en timme, plus minus några minuter. Ett långpass syftar, precis som du säger, till att öka uthålligheten, dvs att låta kroppen vara igång under en längre tid. Att mala på, helt enkelt. Springer jag då 12 km på 70 minuter har jag inte varit ute så hemskt mkt längre än på ett milpass. Håller jag ungefär samma tempo på 12 som på 10 skulle jag istället kalla det ett långt distanspass.

Det är skillnad om du ska tex vänja kroppen för en halvmara, då är det naturligtvis en vinst att lägga på mer och mer i ett vettigt tempo, säg 6min/km. Om tävlingsdistansen däremot ska fortsätta vara 10 km så syftar långpassen endast till att låta kroppen vara igång länge. Långpass handlar mer om att vara ute länge, än att springa långt. Jag har tränar-Snyggo här bredvid mig, och hans tips är att skita i hur långt du kommer på ett långpass. Ta med en vanlig klocka och bestäm dig för att springa 80 eller 90 minuter, typ. Eftersom tävlingsformen är jogging ska det vara jogging och inte promenad, men tempot som sagt är av mindre betydelse. Det är iaf upplägget jag har fått för att bli bättre på tian, sen tränar alla som de vill :-)

Jess said...

Ja, jag brukar tänka på det också, att det känns lite fuskigt att "bara" springa 12 km på runt 70-75 minuter. Men då jag sprang 13.8 i H-sand för ett tag sen så snittade jag ju ändå 5:55... Jag tar till mig ert tips om att sikta på tid snarare än distans! Från och med nu ligger långpassen på minst 80 minuter, oavsett hur långt ;)