Monday, September 15, 2014

En ytlig analys av det politiska läget idag.

SD ligger som en tung, blöt filt över hela Sverige idag verkar det som. Jag vet inte säkert, men kan tänka mig en eller två i bekantskapskretsen som faktiskt röstade på dem. Rimligtvis borde det finnas nåt 30-tal åtminstone, sett till antalet vänner på Facebook (...) "Sveriges fjärde största parti, näst efter S, M och Soffliggarna" var det någon som uttryckte det. Var det inte så här Hitler började också? Folkvald och populär? Jag tror övriga partier måste göra en ordentlig inventering - vad står det för att 13% av väljarna röstar på SD? Vad är de missnöjda med och hur kan vi förbättra oss på den punkten? För jag tror en hel del är s.k. "missnöjesröster", man är missnöjd med övriga partiers politik och SD blir alternativet, ett alternativ som kan göra mer skillnad än en blank eller en utebliven röst. För övrigt är det skrämmande att SD lyckas få uppemot 30% i vissa kommuner. Stolt över att mitt älskade Umeå är näst bäst i statistiken med "bara" 5.6%.

Nåväl, oavsett om man röstar Rödgrönt, Rosa eller Alliansen så är jag iaf glad att de flesta jag känner inte röstar SD. Nu ska det bli mycket spännande att se hur Löfven får ihop sin regering, med bara MP som samarbetspartner och ett så starkt SD... Det känns som att det kan bli High Chaparral de närmaste fyra åren.

No comments: