Wednesday, February 05, 2014

ADHD

Vet inte om jag nämnt det här, eller bara i massa andra sammanhang, men dagis ville ha en adhd-utredning på E. Jag har hela tiden sagt att jag inte tror på adhd vad gäller henne, men att en utredning är välkommen för att få in eventuella insatser tidigt. Hon är ju helt klart impulsiv emellanåt, men jag tror det beror på annat. Hur som helst så tänker jag att om det är adhd - eller nåt annat! - så är det ju bra att få en utredning och få hjälp tidigt för att minska den framtida skaderisken för både henne själv och omgivningen. Idag var hon på bedömningssamtal hos BVC-psykologen och sen skulle BUP göra själva utredningen. Bara det att psykologen var på samma sida som jag; det här är ingen adhd-tjej och vi måste istället hitta strategier att hantera hennes explosivitet. "In your face" kände jag för att säga till den personal som tjatat mest om adhd this och adhd that. Man kan inte diagnostisera bort allt! (Men i rätt sammanhang är jag generellt positiv till diagnoser och insatser!)

De senaste dagarna har jag varit sjukt trött på morgonen, kanske delvis för att S inte har sovit särskilt bra. Imorgon är planen dubbelträning, spinning på morgonen (fast själv då eftersom mitt morgonspinningpass är borttaget) och Bodybalance på kvällen. Hoppas det går. Insåg dessutom att mitt 10.40-lördagspass inte alls är flyttat till 11.15 som jag trodde, utan 11.50... Det kan bli hur dåligt som helst med två barn som vill ha lunch! Mellis vid 10.30 och lunch framåt 13.30-14? Åtminstone de helger A jobbar, övriga helger får de kanske helt enkelt inte följa med. Gör ett försök på lördag och utvärderar sen. Mini- Sats för just A's jobbhelger var ju som en del av anledningen att jag bytte gym...

No comments: