Monday, November 18, 2013

Slut som artist

Jag är mentalt slut som människa. Jag gör ingenting utöver det absolut nödvändiga och har ingen som helst energi i kroppen. Har bestämt mig för att mitt träningsuppehåll får lov att ta slut 1a december, men fram tills dess är det vila som gäller. Om inget drastiskt händer innan. På jobbet idag orkade jag inte ens gå över rummet för att hämta en pärm och sätta in papper, så jag låste in papperna och tänkte att jag gör det imorgon. Tror jag ska prata med A om de där 15 dygnen som jag tjänar på att ta bilen till jobbet, skulle behöva en veckas semester utan familjen för att ladda om.

Imorgon ska jag också till vårdcentralen *peppar peppar*. Ska be läkaren kolla om jag har brist på nå järn eller vitaminer av nåt slag. Jag brukar iofs vara trött och nere i november, men det här slår tidigare år med hästlängder. Det måste vara något utöver mörkret. I grunden gillar jag tanken på färre och färre solarium i samhället, men ibland känns det som att jag skulle behöva ett så här års.

Är galet sugen på att rensa hemma, vilken ände börjar man i? Orkar verkligen inte stå på loppis, men det känns lite ovärt att bara ge bort sakerna till typ Myrorna så att de tjänar "mina" pengar istället... Jag vill hellre ge till nån social verksamhet som använder grejerna direkt, typ stadsmissionen eller nåt. Nån som vet nåt bra ställe? Där kläder kommer till användning utan att nån tjänar pengar på det.

Nu orkar jag inte mer ikväll. Tack och gonatt!

4 comments:

Nina said...

Hej!
Snubblade in här och kände att jag ville kommentera :)

Jag tycker absolut att du ska skänka dina kläder till välgörande ändamål. Vilka du skänker till av de som har 90-konto i Sverige är ju en smaksak och huvudsaken är att du skänker till någon av oss frivilliga organisationer! Viktigt för miljön och de människor som är i behov av stöd och hjälp.

Vill bara förklara att Myrornas verksamhet inte skiljer sig från Stadsmissionen i det avseende du nämner. Stadsmissionen säljer kläderna i sina butiker för att finansiera sin sociala verksamhet, och det gör Myrorna också. Hela Myrornas vinst går varje år till Frälsningsarméns sociala verksamhet som innebär allt från härbärgen till stöd för utsatta kvinnor och barn. Självklart är det också så att de olika härbärgena och dagcenterna hämtar de kläder de behöver akut för hemlösa hos oss efter behov.

Så att Myrorna "tjänar pengar" är ju en bra sak. Det hjälper massor av människor. Varje dag. Det är hela poängen med vår existens.

Många kramar från Nina, kommunikatör på Myrorna

AnnieeG said...

Men det låter väl inte så otippat att det skulle handla om nån psykisk stress!? Det här med andningen och allt. Hoppas du får träffa nån bra läkare i morgon.

Vad gäller att lämna kläder skulle jag lämna t Myrorna el Stadsmissionen, ser båda på ganska nära håll gnm jobbet och tycker det är same same. Det är väl privata second hand-butiker man ska undvika om man inte vill att nån annan ska tjäna på grejerna.

Var rädd om dig!

Jess said...

Tack för input tjejer. Jag skulle allra helst ge grejerna till nån verksamhet där de kommer till direkt nytta, men det verkar svårt. Och i Uppsala ligger ju onekligen Myrorna närmare till hands isf.

Nina said...

I Uppsala kan du alltid höra med de direkta sociala verksamheterna om de vill ha hjälp.
Sagahemmet har natthärbärge och stödboende för hemlösa.

Brobygget har en social verksamhet gentemot människor som har svårt att hantera vardagen, med hembesök, kontakt med myndigheter etc.

Sedan finns FA:s öppna sociala verksamhet som hjälper socialt utsatta människor.

Det är dessa jag känner till eftersom de får pengar och vid behov - kläder - från oss. Men det måste såklart finnas flera sociala verksamheter i Uppsala som du kan höra med :) MVH Nina