Sunday, November 24, 2013

Sega Söndag

 Även i vanliga fall, när jag jobbar heltid, brukar vi försöka få till sovmorgon varannan ledig dag var, dvs en morgon var på helgen. Det gjorde att jag utan minsta dåligt samvete kunde sitta uppe till 2 i natt och kolla SATC-filmerna som gick på 7an igår, eftersom det var min tur att sova idag. Tycker nog ändå den första filmen är snäppet bättre. Tvåan känns mer konstlad. Jag har aldrig följt serien stenhårt, mest kollat avsnitt här och var och ändå fått ett hum om karaktärerna och vad som händer, men när A och barnen åker till Skövde om ett par veckor ska jag ägna mig åt åtminstone en säsong på Netflix tänkte jag.

Men just nu ska jag tydligen ägna mig åt lite Big Bang Theory med A. Skön söndagkväll helt enkelt. Imorgon blir det jobb, känns bra. Hade lust, och faktiskt lite mental ork, att springa idag (på min fjärde lediga dag...) men det kom ett barnkalas emellan. På tisdag är jag ledig, då ska jag passa på att springa när det är ljust ute. Några km iaf. Om jag fortfarande orkar då. En dag i taget...


4 comments:

Anonymous said...

När åker de till Skövde? Skulle vara härligt att ses, om det funkar & det finn ork... En stor, varm kram till dig! Boza!

www.mewertzaxelsson.blogspot.com. said...
This comment has been removed by the author.
Karin said...

Låter som en skön söndag :)

www.mewertzaxelsson.blogspot.com. said...

28.11.2013.

FÖRSTA STEGET MOTTAGLIGHET.

"De lyckliga".
Jesus Kristus ger sitt recept för lycka och det börjar
med "förnekelse" (fattigdom) Det vänder ju helt upp
och ned, på det vanliga receptet för lycka, som van-
ligtvis börjar med att "kräva", "taga" o "förverkliga".

Vilket recept på lycka kommer livet att stödja?

De tre första saligheterna utmärker sig för mottaglighet
istället för anspråk.
De som är fattiga i anden. De som sörjer över misstag,
synder, felsteg hos sig själva och andra, som sörjer för
det kommande Guds Riket. De saktmodiga eller de
diciplinerade. Alla dessa tre talar om samma sak "mot-
taglighet". De är alla passiva dygder.

Sen följer tre possitiva eller aktiva dygder.
De barmhärtiga, de renhjärtade o de fridsamma. Mellan
dessa dygder finnes en som är både passiv och possitiv.
"Saliga äro de som hungra och törsta efter rättfärdighet",
det är den aktiva, "ty de ska bli mättade", det är den passiva.

28.11.2013. Mita.