Tuesday, October 29, 2013

17 blöta

Jag hade verkligen tänkt blogga igår, om inte annat så för att skriva om mina framsteg i träningen. Jag sprang 17 km för första gången! 2 mil är inte långt borta. Även fast jag faktiskt hade någon kilometer som låg över 7 minuter på slutet. En snitthastighet på 6:19 gav ett slutresultat 1:47:25, så nästa naturliga delmål känns ju som två timmar straight (19 km?). Eftersom det regnade igår kväll (ingen storm dock) så var jag helt genomblöt och iskall när jag kom hem, så innan bloggeriet så tog jag en dusch. Där somnade jag, sittande i badkaret... Gick o la mig istället för att blogga. Lyckades ändå försova mig i morse, vaknade 10 minuter innan jag skulle gå! Hann inte sminka mig - hittade inte ens sminkväskan - men kom i tid till jobbet. Hade en extra mascara i träningsväskan där, så jag såg åtminstone lite levande ut idag.

Hade en del problem med andningen igår, fast det har jag haft överlag på sistone. Tror att det kan vara till viss del stressrelaterat för det har varit värre nu när det varit mycket på jobbet, men det förekommer ju även när det inte finns nån uppenbar stress i livet. Ringde vårdcentralen i fredags - en månads väntetid för att få träffa läkare! Sjuksköterskan jag pratade med kunde inte ens boka in en tid åt mig för att läkarnas scheman inte lagts än. Katastrof faktiskt. Vad betalar jag skatt för? Sketna högerregering och -kommun.

Stressen på jobbet släppte något på eftermiddagen, då torsdagens fyratimmarsmöte blev uppskjutet ett par veckor - skööönt, då hinner jag klart det jag behöver hinna klart innan helgen! Jag kände direkt att det blev lättare att andas, bokstavligt talat. Jag förstår inte hur vissa saker hamnar på mitt bord, men det är väl nån sorts ansvarstänk som gör det svårt att säga nej. Om någon blir sjukskriven så går det ut över killarna om inte jag tar på mig extrauppgifter. På fredag ska jag iaf vara ledig o "hemma" med barnen (lär inte vara så mycket hemma som med barnen). A åker bort över helgen och vi ska myyysa. Film, god mat, besök av mojje o morfar, Leos lekland och tre hela dagar för oss själva.

Förutom att jag inte har tränat på sistone så har jag stoppat i mig skräp exakt varje dag den senaste veckan. Snart dags för en detox tror jag. Har faktiskt ett par fester och middagar att se fram emot nu i november, vore ju ganska trevligt om man inte såg ut som en säck potatis då även om det inte direkt är nån Nobelmiddag jag ska på (som alla vet så är ju nämligen den i december). Har slarvat med plankorna sen i mars (...) så det börjar bli dags att ta tag i dem också. Jag känner att min hållning blir sämre och sämre och det beror inte bara på att jag äter ostkrokar.

Gjorde en intresseanmälan till Stockholm TunnelRun nästa höst också, 10 km i/på Norra Länken innan den öppnar för trafik - kul grej tänkte jag :) Vem tar barnen om A jobbar? Hans schema kommer jag nämligen inte få veta innan det är dags att anmäla sig på riktigt.

Vad har ni andra för er en kväll som denna?

1 comment:

AnnieeG said...

I så fall tycker jag att du ska ringa tillbaka och berätta att du gärna vill utnyttja vårdgarantin. Inom 7 dagar har du rätt att träffa en läkare på VC. Om de inte kan tillgodose det på ditt VC får de hänvisa till var du ska vända dig. Om de inte gör det heller så finns det nån slags sån där vårdgarantinämnd typ, som man kan vända sig till. Kontaktuppgifter dit kan du googla på om du i värsta fall skulle behöva!