Wednesday, August 25, 2010

Bakläxa, SD!

Jag har ägnat kvällen åt att läsa SD:s rapport "Dags att tala klarspråk om våldtäkterna". Jag blir mörkrädd! Och kan inte låta bli att fundera över både det ena och det andra; Varför fästa så stor vikt vid vilken kulturell kvinnosyn invandrar-killar bär med sig, när de flesta våldtäkter (rent numerärt) begås av killar födda i Sverige? Och hur vore det att börja vid roten till problemet, nämligen den generella moralen, vad är rätt & fel, hur beter man sig mot andra människor, och inte vid pepparspray och självförsvar (även om det kan vara bra komplement)? SD hänvisar även till att var fjärde kvinna känner sig otrygg i att gå ut sent på kvällen och att var tionde undviker det helt. Förvisso stämmer siffrorna med BRÅ's (2010:2), men SD har inte nämnt att de allra flesta av dessa rädda kvinnor är pensionärer, vilket kanske inte är den största gruppen våldtäktsoffer.

Att våldtäkterna skulle ha ökat med 700% sedan 1975 är också en sanning med modifikation, då vi fått ny lagstiftning som breddar begreppet våldtäkt så att brott som tidigare dömdes som sexuellt ofredande t.ex. nu döms som våldtäkt. Undra på att antalet domar ökar då! Om man tittar på BRÅ's statistik (2009:17) så har antalet domar för sexuellt tvång/utnyttjande sjunkit i samband med att antalet våldtäktsdomar rusade i höjden vid 2005 när lagstiftningen ändrades. Dessutom får jag inte ihop 700%, då anmälningarna har ökat från 2738 (1975) till 14 342 (2008). (Jag har för övrigt bara ögnat igenom BRÅ's rapport, då jag inte orkade läsa alla 285 sidor ikväll...)

Och om lösningen är att utvisa våldtäktsmän med utländsk bakgrund, hur ska vi göra med svenskarna? Straffkoloni i skärgården? Och seriöst, att använda Aftonbladet som källa!? Kom igen! Jag fick inte ens använda Wikipedia i min C-uppsats... Och jag vet inte om en rapport från 1996 är relevant som källa, när en uppdatering av rapporten kom 2005. Överlag tycker jag dessutom att källhänvisningarna är rätt bristande.

Jag håller med om att det finns mycket kvar att göra för att komma till rätta med våldtäktsproblematiken, men jag håller inte med om hur det ska gå till. SD:s stora problem är inte våldtäkterna, utan invandringen (vilket väl inte är någon större nyhet). Det är inte våldtäkterna man vill komma till rätta med, utan invandringen. Sorgligt att de inte kan stå för det, utan vill vrida det till att det är en valfråga de driver för Sveriges kvinnors skull. Man får inte glömma att 95% av alla utrikes födda är inte misstänkta för vare sig tillgreppsbrott
eller våldsbrott, detta enligt en källa från BRÅ (2005:17) som SD själva hänvisar till i sin rapport. Men just den specifika detaljen valde de visst att inte nämna... Närmare 60% av alla brottsfall mellan 1997-2001 var registrerad på en svenskfödd person med två svenskfödda föräldrar.

"En typ av brott som är föremål för stor uppmärksamhet i den allmänna debatten i dag är sexualbrotten. Det finns skäl att här lyfta fram att andelen av de utrikes födda, som är misstänkta för ett sexualbrott under perioden, är mindre än en halv procent och andelen som misstänks för våldtäkt och försök till våldtäkt är mindre än 0,3 procent." (BRÅ 2005:17 s. 42)

1 comment:

Jossan said...

galet vad du jobbat för att kunna publicerad det där inlägget...!:)