Friday, October 17, 2014

Skogsmulle

Ytterligare en semesterdag är till ända, den sista. Nu är det bara helgen kvar. Inte så sugen på att börja jobba igen på måndag, hade gärna varit ledig en vecka till.

Idag blev det utflykt med ett gäng kompisar i varierade åldrar. E och två jämnåriga, sen fyra stycken på 1,2,3 resp 4 år. Och tre 30+. Stekte pancakes och packade ryggsäcken med matsäcken för magsäcken i morse, sen tog vi oss ut i skogen på andra sidan stan. I sista sekund packade jag ner en plastkasse också, för den händelse vi skulle råka hitta svamp. Ingenting jag räknade med, men utgick ifrån att jag skulle hitta massor om jag inte hade kassen med. Kom hem med en halv plastkasse trattkantareller och ett par gula taggsvampar!







(Synd bara att det blir så deprimerande lite kvar när man har förvällt dem...)

 















Imorgon blir det svampsoppa till lunch. Men redan nu ikväll tjuvstartar jag med en limpskiva med smörstekta trattisar...


 
När barnen hade ätit matsäcken och tröttnat på att mammorna plockade svamp så gick vi hem till MG och hängde där hela eftermiddagen, mysigt! < 3 Helt plötsligt kom värdinnan och talade om att S satt på toan - han hade själv gått och dragit ner både byxor och blöja o klättrat upp med hjälp av en pall. Såg så nöjd ut där han satt :)

Rensade svamp när vi kom hem, tog närapå två timmar, inklusive lite matlagning mellan varven. Nu är de infrysta och de verkar kunna hålla flera år innan man måste äta dem. Så länge hoppas jag dock inte att det dröjer innan mamma o pappa kommer hit på utlovad soppa!

Så här fin hjälp fick jag att stoppa de rensade svamparna i grytan  

Nu fredagsmyser jag i min ensamhet med en påse popcorn. A har åkt till jobbet och barnen somnade till slut. S var rätt utmattad efter dagen och ville gå och sova strax efter sju, trots att han sov till 8.45 i morse. E tog lite längre tid på sig men verkar ha tystnat hon också. Ser fram emot två sovmorgnar till och sen åter till verkligheten.

No comments: