Sunday, May 25, 2014

Högt och lågt

Två stora teman på Facebook idag: Mors dag och EU-valet. Jag spyr lite på båda faktiskt. Jag har väldigt svårt för PDA (Public Display of Affection) på Fejjan och jag har väldigt svårt för Mors dag, Fars dag och Alla hjärtans dag. Kan vi inte bara uppskatta varandra lite extra varje dag?!

Det andra temat, EU-valet, är jag inte riktigt lika anti till. Jag tycker det är jättebra att folk går och röstar, för det är alltid viktigt, både till EU och riksdagen. Men måste alla tala om att de har gjort det? (Fast folk lessnar säkert på mina statusar om triviala vardagssaker också). Jag diskuterar sällan politik, av olika orsaker. Dels för att jag är en dålig debattör, dels för att jag är ganska oinsatt i politik. Självklart har alla rätt till sin egen åsikt även om jag inte håller med. Jag utgår ifrån att var och en röstar utifrån hur man tror man skapar det bästa resultatet för sig själv. Och inget av blocken lyckas uppnå någon vidare utopi, hur mycket de än lovar inför valen. För stora skolklasser och för långa vårdköer finns oavsett vem som bestämmer. Men nu vill jag i alla fall säga att de högervindar som blåser i Europa skrämmer mig. Har Europa redan glömt sin egen historia? EU, som skapades för att länder skulle ha lättare att hålla sams, blir ett vattenhål för politiker som ogillar folk från andra länder. Hur ska de komma överens? Ja, invandrare begår brott. Det gör svenskar också. Ja, jag tror också att de allra flesta skulle bli hjälpta på hemmaplan, ingen vill väl fly sitt hemland. Men när det redan är för sent så är det banne mig en mänsklig rättighet att få komma till ett annat land där man kan vara trygg. Sluta tjata om att vi tar emot för många invandrare och försök ta någon annans perspektiv ett tag. (Eller flytta själv till Syrien om ni tror det är så himla enkelt att bo kvar där). Att de högerextrema går framåt med såna stormsteg i så gott som alla länder i dagens val känns skit, helt ärligt.

Rätt skit kändes det även när jag kom ut ur duschen igår kväll/natt och nästan hela badrumsgolvet stod under vatten, totalstopp i brunnen under badkaret. Hade tänkt gå o lägga mig, men det blev till att ringa fastighetsjouren istället, för problemet satt djupare i rören än vad som gick att komma åt. Hade lite dåligt samvete över ett behöva väcka någon så dags, men bestämde mig för att det heter fastighetsjour av en anledning. Rörmokaren kom ca 1.20, inte direkt vad jag hade tänkt mig syssla med en lördagnatt. Men just då kändes det väldigt skönt att bo i hyresrätt och slippa stå för räkningen själv! 1.35 åkte han igen och jag fick äntligen gå o sova, ända till 8.20 imorse. Skönt att ingen ville gå upp tidigare än så iaf.

Tillbringat stor del av dagen på gården med gofisarna och insåg redan där och då (i solen) att kvällens träning skulle gå dåligt. Det gör den alltid när jag varit för länge i solen, men jag vägrar sitta inne en hel dag för att optimera ett träningspass när jag ändå inte är i särskilt bra form. Om det bara var en valk på magen så skulle jag kanske inte heller stå i vassen, men nu är det BARA valkar, som en logisk följd av bristande disciplin gällande både träning och mat, under alltför lång tid. Nåväl, jag fick ihop ett litet pass ikväll iaf, även om jag fick halvera den planerade 8an pga värmen (och lite pga kramp i benet redan efter 300 meter). Kompenserade det med 5x(200+200)-intervaller (springa/gå) så totalt landade jag på 6 km, men med en usel snitttid. De tvåhundringar jag sprang var jag ändå nöjd med att göra det på runt 45-55 sekunder.

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om den senaste skjutmassakern i USA och mäns syn på kvinnor(s kroppar) som en rättmätig tillgång utan egen vilja också, men jag orkar inte ikväll. Kan vi inte bara komma överens om att andra människor aldrig är en ägodel, eller en rättighet? Att alla har rätt att göra sina egna val och att det inte per automatik innebär en personlig kränkning?

Jaha, hade tänkt veckohandla ikväll också, men nu är klockan för mycket för att hinna få leveransen till imorgon, så då kan jag lika gärna gå o sova istället. Upp o väcka tuppen imorgon, för att hinna lämna barnen innan jobbet.

No comments: