Wednesday, May 28, 2014

Vi gillar olika - så länge det är på våra villkor


Utan att ha sett kvällens Uppdrag Granskning så är jag kritisk till programmet, som den här veckan behandlar kyrkan och homosexualitet. En journalist utger sig för att vara homosexuell och söker hjälp i kyrkan, då han inte får ihop detta med sin kristna tro. Detta är problematiskt på många sätt. Media belyser självklart det faktum att prästerna erbjuder förbön för att bota som det stora problemet. Själv ser jag det som ett problem att "Kalle Larsson" utger sig för att söka just denna hjälp - för att sedan problematisera kring den i UG. Det är ett fult spel och jag tänker faktiskt drista mig till att jämföra det med att gå till AA och säga att man vill ha hjälp för sin alkoholism och sedan göra narr av det i tv. Liknelsen haltar, därför att alkoholism påverkar negativt på ett annat sätt och faktiskt utgör ett större problem än homosexualitet. Men när man själv upplever något som ett problem och söker hjälp för det så är det inte okej att sedan hänga ut dem som erbjuder den hjälp man söker för att de gör det på "fel sätt".
Det jag försöker få fram är två saker:
1 - om någon söker hjälp i kyrkan för att man upplever ett problem så kan man kanske anta att personen i fråga har en tro och utifrån detta tror på den hjälp som erbjuds. Det är varken olagligt eller farligt att erbjuda förbön och framförallt inte till någon som frågar efter det.
2 - Människor måste kunna få tro olika. UG äger inte den enda sanningen. Så länge ingen blir skadad så tycker jag det är löjligt att göra ett sådant program. Lyft fram sånt inom kyrkan som är verkliga problem istället, t.ex. de sexuella övergreppen inom katolska kyrkan. Det här blir bara en hånfull häxjakt. So what om det inte är helt PK att erbjuda förbön för homosexualitet - måste allt och alla vara så himla pretto hela tiden? Reportern bad om det, suck it up! Fråga inte om du inte vill ha svaret. Det här med "Vi gillar olika" verkar bara fungera åt ett håll.

Efter en emotionellt intensiv start på veckan och en lång vaken stund natten till idag, så är jag mer än redo för helg! Tur den kom tidigt den här veckan. Eftersom jag är i fas på jobbet så ska jag även passa på att njuta av de extra dagarna. Har haft en mysig kväll med barnen, medan A jobbat 9-22.30 idag. Jag är inte så avundsjuk på den arbetstiden, även om jag kan vara lite avundsjuk på all ledig tid han har mellan sina mastodontpass.

Sängen ropar på mig (eller är det mina inre röster?) Gonatt!

2 comments:

Anonymous said...

Håller med dig fullständigt om UG... ses imorgon:) /Jo

AnnieeG said...

Totally agree. Precis vad jag tänkte när jag läste om programmet.