Sunday, May 18, 2014

Home sweet sweet sweet home

Nog är dottern min alltid, storstadsgenen sitter djupt rotad. Det är inga höga tankar hon har om moster i Skogen. Moster hade dock både dörr, dusch och golv och vi har haft en intensiv men trevlig helg. Mellanlandade i Brahehus på vägen ner, släppte ut kalven på grönbete och höll på att aldrig få henne med mig vidare. "Neeej, det är så vaaackert här!" Sen for hon runt som en tätting och skulle kolla källargluggar och fängelsehålor i ruinen. Allt som allt, inkl köerna förbi Sthlm (vad förväntar jag mig när jag åker 15.30 från Uppsala?!), middag i Nyköping och så en stund i Brahehus så tog resan ner ca 7 timmar. Fick jaga tandborste på två mackar  mellan Jönköping och Värnamo också (eftersom det var först då jag kom på att jag glömt), men ingen av dem hade. Tur syster hade en extra. Är det något man kan räkna med när jag ska åka nånstans så är det att tandborsten ligger kvar hemma. Av den enkla anledningen har jag en extra hos mamma o pappa, men det hjälper ju inte när jag åker till Småland eller Amsterdam. Nåväl, fram kom vi och trötta var vi så i säng vid midnatt och sovmorgon till 10. Sen gjorde vi stan. Det går ganska snabbt i Värnamo... E var helt lycklig i lekparken i Apladalen, tittade på djur och klättrade och åkte rutschkana och gungade och gick barfota! Det var nog hennes största lycka den dagen. Min var solen. För hur underbart är det inte när sommaren kommer på riktigt? På em gick vi hem till en gammal kompis till mig som nu bor en gata bort från syster. Hennes son blir snart 5, så han o E lekte ihop och hade så roligt att vi åkte förbi en sväng idag också innan vi åkte hem. Igår kväll passade jag på att träffa två av mammas tre nu levande syskon, jag tror inte jag har sett någon av dem på typ 100 år. Eller åtminstone 15+. Inte jättenära relation med släkten som ni hör. Men god paj och trevligt var det.

Resan hem idag gick lika bra som resan ner. Vi stannade i Gränna och tittade på när de gjorde polkagrisar. Vi köpte inte alls godis för 200 där... På vägen ut tog jag sikte på den svarta Volvon - som inte alls var vår, vilket E gjorde mig uppmärksam på när hon drog mig åt andra hållet. "Vart ska du mamma?" Eh, till bilen... Middag i Nyköping igen och vägen därifrån är som en dimma i minnet, men hem kom vi utan blessyrer. E har svårt att sova nu, fast klockan är 22.30 och jag sitter i soffan och smider semesterplaner. Smått slut i huvudet och resten av kroppen, sitta 100 mil i bil på ett par dagar borde kanske vara avkopplande, men det är det inte. Allra minst för hjärnan när man kör hela vägen själv.

När vi kom hem ikväll hade hela Uppsala slagit ut i ännu mer grönska än vad jag lämnade i fredags. Underbart! Imorgon ska jag hinna med mycket, terapi o avboka en tandläkartid åt E (eftersom den krockar med lilla blodomloppet) och springa en sväng själv (eftersom jag inte har gjort det sen i tisdags och eftersom jag inte ska springa blodomloppet på tisdag). Och så helst 8 timmar jobb. Tillbaka till verkligheten utan att passera gå! Ska nog inleda med att gå o lägga mig en sväng.

No comments: