Tuesday, May 20, 2014

Åldersgränsen på körkort kanske borde finnas uppåt också...


Fem minuter kvar av lunchrasten, så jag hinner berätta för er hur morgonen startade; S vaknade 6.12, men låg kvar i sängen till 7. ”Mamma, pottan!” och jag skulle ändå gå upp. Gick igenom morgonrutinerna och satte mig i bilen 7.35. Styrde kosan mot jobbet och det flöt lite trögare än vanligt, men inte så att jag blev sen. Kom ut på sista raksträckan innan man svänger vänster in på vägen som går till mitt jobb. På rakan är det 80 och fartkamera, så jag hade full koll på hastighetsmätaren (det har jag ju naturligtvis alltid, även när det inte är kamera…) men även trafiken runtomkring. Precis efter kameran så kommer en väg från höger, där stod en röd stadsjeep, typ Rav4 eller liknande, och jag hade god koll på att han stod där och väjningspliktsväntade (alltså inte högerregel här) på att det skulle bli fritt att svänga vänster. Tyvärr hade han inte koll åt mitt håll, utan bara från andra så när det var tomt där började han köra. WHAT’S WITH PEOPLE?! Jag fick tvärnita och svänga för att inte köra in i fronten på hans bil. Handväskan med innehåll flög omkring och allt hamnade på golvet. Hängde mig ilsket på tutan, blängde argt genom rutan när jag fortsatte förbi honom – och fick en blick som såg ut att fundera på vad JAG höll på med tillbaka. Vadå jag, det var ju HAN som var på väg att köra rakt ut där jag redan var! Mycket obehaglig situation. Bilarna bakom mig hann också stanna som tur var, så slutet gott och jag var definitivt vaken när jag kom fram till jobbet. Arg som ett bi också. Sluta köpa corn flakes om ni inte kan hantera leksakerna i paketet!

1 comment:

mamsen said...

Tur att det gick bra trots allt.