Tuesday, November 27, 2012

Från sjukstuga till sjukhus

Idag har inte varit mitt livs bästa dag. Det började redan igår, med en sjuk bebis (och därmed inställd lunch med kollegorna samt inställd träning, vilket väl iofs är sekundärt i sammanhanget men ändå förargligt). Han spydde massor och åt dåligt. Idag fortsatte det i samma stil, dessutom med torra blöjor. Ringde sjukvårdsupplysningen som ordinerade vätskeersättning samt ett besök till akuten om det inte blev bättre. Allteftersom eftermiddagen gick blev Gubbis hängigare och hängigare och eftersom han varken åt (iaf inte utan att spy igen) eller kissade så tog jag med mig honom och åkte in till slut. Doktorn diagnostiserade vinterkräksjuka och ordinerade fortsatt 2 tsk vätskeersättning var 10e minut samt mjölkersättning i den mån det är möjligt. Nu har vi varit hemma ett par timmar och Gubbis sover gott i sängen. Han hann få i sig lite mjölkersättning och ganska mycket vätskeersättning och vi fick åtminstone byta en blöja till innan han somnade - jag har nog aldrig varit så glad att få byta blöja! (Totalt har vi dock inte bytt tillräckligt många idag, bara 3 jämfört med de minst 6 som man bör behöva byta per dag och de ca 8 vi brukar hinna byta.) Ingen annan i familjen brukar drabbas av vinterkräkis och jag läste på Wikipedia (denna tillförlitliga kunskapskälla...) att ca var femte svensk har nån sort genvariant som gör en immun, så jag antar att vi andra har den varianten. Men det säger jag bara i egenskap av lekman som läst på Wiki...

Hur som haver så lyckades jag få till ett träningspass idag - men vilket värdelöst pass! 2 grader varmt och regn gjorde ju ansiktet helt iskallt redan från början (men fötterna var torra hela vägen, Gore Tex for the win!) Sen hade jag varken ork i benen eller huvudet heller, så det kändes som att jag gick lika mycket som jag sprang och jag fick bara ihop 3.9 km på strax under 27 minuter. Jaja, nya tag (och förhoppningsvis bättre resultat!) på torsdag.

Och på fredag hägrar utekväll med mammorna, håll gärna alla tummar och tår för att jag inte blir smittad av S! Ser fram emot kläder utan bebisspya, smink, italiensk mat, skvaller och ett glas vin. Har kollat menyn flera gånger på hemsidan, blir lika hungrig varje gång :) Men först ska jag ta mig igenom onsdag och torsdag utan att bli sjuk och utan att krevera eller klättra på väggarna här hemma med sjuklingen. Hur ska det gå till?! Visst kan man väl ändå ta en promenad med en sjuk bebis så länge han verkar pigg och inte spyr just för tillfället?

1 comment:

mamsen said...

Så länge du tar en promenad där du inte behöver träffa andra så går det bra ;)