Monday, August 11, 2014

Semesterslut

Min nya telefon är bra på många sätt och vis, men det jag är mest imponerad över hittills är inga flashiga appar eller tekniska features, utan batteritiden. 1½ dygn på samma laddning, trots den vanliga frekvensen av spel/appar, meddelanden samt några korta och ett längre samtal, och ändå batteri kvar - att jämföra med de tre ggr per dygn den gamla telefonen laddade ur sista månaderna!

Tillbaka på jobbet idag, fördrev förmiddagen med att skumma igenom ett par hundra mail. Eftermiddagen gick åt till att skriva vad som än så länge aspirerar på att bli mitt livs snabbaste riskbedömning. De brukar kunna ta ca en arbetsvecka i anspråk, aktiv tid, men den här lutar mer åt en dag. Skönt då den dessutom brådskar. Vädret idag passade perfekt för en första dag på kontoret, mulet, svalt och en rejäl regnskur vid lunch. Skönt att slippa stranden då ;)

Hade planerat ett långpass ikväll, men S behagade sova middag och således inte somna alls på kvällen. Kvar blev jag i sovrummet, med en unge som högtidligt deklarerade "Det är roligt det!" flera gånger. Jag såg inte alls nöjet i det hela. Antar att jag får planera om hela veckans träning, med Midnattsloppet på lördag i fokus. Det går ju liksom inte att flytta om som det passar min familj... Ska försöka få in åtminstone ett långpass, det var länge sen. Sen vore det ju trevligt med ett styrkepass och helst ett intervallpass också, men nu tar ju jobbet rätt många timmar i veckan också, så vi får väl se hur mycket som verkligen blir av.

Sen ska jag fundera på hur vi ska göra med E till nästa år. Bästa kompisens mamma berättade idag att de funderar på att söka förskoleklass redan till vårterminen, samt att den andra tjejen som är född samma år kommer sluta. Kvar blir E och ett gäng killar, samt de yngre barnen som hon knappt leker med. Jag tänker att det kanske blir bäst för henne också att söka förskoleklass i så fall; de har rätt att gå en, två eller tre terminer och hon har svårt att bli tillräckligt utmanad som det är... Så nu är frågan: vilken skola är bäst? Och hur mycket är det värt att ha kompisen med sig, om alternativen är en skola som av grannar beskrivs som "rörig med hög personalomsättning" men dit bästisen söker eller en skola som folk pratar gott om men där man inte känner någon...? Så många frågor att vända på just nu.

Men just ikväll ska jag prioritera att vända på det där med träningen. Höstterminen har inte ens startat än, så det brinner knappast i några knutar för att söka till våren.

1 comment:

Anonymous said...

Trixit när förskolegruppen ändras :( det är samma för Lucas; på hans fsk är det bara tre femåringar (alla killar) och resten av barnen är tre år & neråt! Blir inte många olika kompisar för Lucas att leka med och jag är rädd att femåringarna inte kommer att få så mycket "utmaningar" om fokus är mer på de yngre...Lucas pratar redan om skolan och de är ju positivt att han ser fram emot det! :) men att sätta han i skola här är ju inget alternativ eftersom vi är påväg härifrån.... ;) lycka till i alla dina funderingar och jag är övertygad om att hur ni än väljer för guldklimpen kommer det attbli bra- följ magkänslan, den brukar stämma! :) många kramar!!! ❤️