Tuesday, August 26, 2014

Hemnet

När räkningarna är betalda och det finns ett par tusen mer än vanligt kvar på kontot är det lätt att tänka att man glömt betala nåt. Men vad?!

Tillbringar kvällen på Hemnet och funderar fram och tillbaka. Ibland blir jag sugen på hus, det känns som en bättre investering och kan dessutom bli betydligt billigare per månad än en bostadsrättslägenhet. Så börjar jag fundera på hur långt jag är beredd att flytta för att ha råd - sen kommer jag på att jag inte vill skotta snö eller rensa rabatter och bara tanken på att måla om ett helt hus vid behov gör mig trött. Så det blir nog lägenhet trots allt, även om månadskostnaden till föreningen känns som en tråkig utgift. Ska bara vänta på rätt lägenhet, den verkar inte dyka upp... On the bright side så hinner vi spara mer under tiden och kan gå med längre i budgivningen när det väl blir dags. Fortfarande inte lust att lägga alla pengar på att bo, vill gärna kunna leva också, men jag har ett hum om vart smärtgränsen går iaf. Lite förvånad dock över hur liten skillnaden blir per månad om man ändå lånar ett par hundra tusen till.

Och till sist en reflektion från ett nyhetsinslag: Hur kan det kosta 75 m i l j a r d e r att ta fram "en ny XC90" när modellen funnits i flera år? Vad kostar det då inte att ta fram en helt ny bilmodell från scratch?! Kanske skulle överväga ett karriärsbyte...

2 comments:

AnnieeG said...

Ja, om räntan ligger kvar på samma så blir skillnaden extremt liten på att låna ett par hundra tusen till. Om dock räntan stiger, blir skillnaden ofantlig på om du har lånat tvåhundratusen mer eller mindre. När vi räknade på det hus vi budade på för några år sen gjorde snyggo en uträkning på vad det skulle kosta inberäknat både storlek på lån och ökning av ränta, och när vi väl hade det på papper var vi rätt överens om att alltid ha en tydlig gräns och inte dras med i "fast vi lägger "bara" hundratusen till... Osv. :) hoppas ni hittar det perfekta objektet snart! Och fin bild på dig och ditt hjärta i förra inlägget.

Jess said...

Vår personliga smärtgräns går ett par hundra tusen lägre än vad banken verkar tycka verkar rimligt, så det är ingen risk. Vi är på det klara med vad vi vill och kan lägga och kan MÖJLIGEN gå tiotusen till om det gör någon skillnad :)