Sunday, April 20, 2014

Pluttifikation och psykopater

Jodå, idag fick jag till ett pass i solen. Varken nöjd med tid eller distans egentligen, men all träning är ju bättre än att ligga på soffan och äta choklad. Eller bara ligga på soffan. Ibland tänker jag att jag måste utmana mig själv mer om jag nånsin ska orka milen igen, men med strålande sol och blytunga fötter så var 5.5 km utmaning nog... Suck. Jag måste bli mycket bättre på att hitta ett lagom tempo. Som det är nu så drar jag iväg alldeles för fort, orkar ett par km och sen går jag in i väggen. Funkar inte alls. Funderar på om jag borde investera i nya skor också, de jag sprang i idag har jag haft ca 15 månader, men jag har två par som jag alternerar. Trots det känns de jättestumma och det bidrar till förlorad charm i löpningen som sådan. Ska överväga saken ett tag till, testa de andra nästa gång jag springer och se om de känns bättre eller om det kanske bara är ett omotiverat löpsteg. Har iaf tänkt på det två gånger den här veckan.

Läste en lustig liten artikel idag, om hur man kan ta reda på ifall kollegan är psykopat. "Observera hur personen gråter" är ett av tipsen. Mina kollegor brukar inte sitta öppet och gråta inför mig, så det blir ju lite klurigt. Man kanske kan smyga på dem när de är hemma på kvällen, se hur de agerar med familjen? Fast då kanske det mest är jag som är psykopat. Å andra sidan; "psykopater torkar nämligen oftast tårar först under ena ögat, därefter det andra. Människor som är mer psykiskt stabila brukar torka båda ögonen samtidigt." - jag tror jag torkar ett öga i taget, så det är nog jag som är psykopaten på jobbet ändå. Det här däremot förvånade mig lite: "Har du ställt en fråga men fått ett svar som du misstänker är en lögn. Testa då att ställa frågan, något omarbetad, på nytt. Får du ett helt annat svar kan det vara läge att dra öronen åt sig" - jag har alltid tänkt en psykopat som någon som håller koll på sina lögner, för att kunna komma undan med dem. Och om någon ljuger för en så drar man väl öronen åt sig ändå, oavsett om det är en psykopat eller inte?

Nu ska jag dricka en kopp te och äta en liten chokladbit. Imorgon fortsätter mitt nya liv igen, den här veckan tycker jag vi glömmer bort och stoppar undan. Sa jag förresten att E typ är världens smartaste femåring? Hon räknar multiplikation: "Om man har tre saker med två saker på varje, då har man sex saker!" (efter att A köpt tre par hörlurar, med två lurar på varje men inte har sex öron att lyssna med...)

No comments: