Monday, June 24, 2013

Back on track

Åh vad skönt det kändes att springa hem från stan i morse!! Det gick verkligen inte fort, 6.5 km på 39:37 (6.05/km) men skönt var det ändå! (Och mitt hemliga mål var sub40...) Trots värmen och trots att morgonkaffet gjorde mig lätt illamående, så till den grad att jag faktiskt var tvungen att gå ett par minuter mitt i. Annars kanske jag hade klarat mig under 6 min/km? Men nu känns det verkligen som att jag är igång igen! Benet höll hela vägen och även om kroppen aldrig kändes på topp så tog jag mig hem under 40 minuter (om jag hade fått vänta 5 minuter på bussen hade det tagit ca 30 minuter hem!) Tänkte försöka mig på ett långpass på onsdag, så hinner jag vila två dagar innan medelpass i helgen. Enligt min ursprungliga plan, att öka 1 km/månad på långpassen efter Milspåret, så borde jag ju springa typ 12 km den här veckan, men det lär inte hända eftersom jag inte har sprungit långpass på en månad öht. Läste dessutom en artikel på amerikanska Runner's World-hemsidan att man inte bör öka distansen mer än ca 10% per vecka för att inte överbelasta kroppen. Och överbelastat har jag ju gjort så det räcker och blir över för i år! Enligt ett annat av de 25 gyllene tipsen ska man visst sova en minut extra varje natt per mile man springer i veckan (utifrån ett generellt behov på 7.5-8 timmar sömn per natt). För min del skulle det ge ca en kvart extra när jag tränar som jag borde, men det känns ju lite som att det kan kvitta om det ändå inte handlar om mer? Det faller ju liksom ändå inom ramen för 7.5-8 tim... Å andra sidan: får jag bara chansen sover jag gärna två timmar extra varje morgon ;) När jag väl var i farten passade jag på att teckna en prenumeration på svenska Runner's World också, längtar efter första numret! :)

Apropå löpning och sånt: hur coolt är det inte att mitt lopp i Amsterdam kommer gå IGENOM Rijksmuseum?! "The passage that runs through the Rijksmuseum will provide a timeless setting for the most historic race in the world,” said Wim Pijbes, head director of the Rijksmuseum. The monumental building contains some of the most world famous works of art by celebrated Dutch masters such as Rembrandt, Van Gogh and Vermeer." ("Passagen som går genom Rijksmuseum ger en tidlös miljö för det mest historiska loppet i världen," säger Wim Pijbes, chef för Rijksmuseum. Den monumentala byggnaden innehåller några av de mest världsberömda konstverk av firade holländska mästare som Rembrandt, Van Gogh och Vermeer.) Jag älskar museer så det är verkligen två flugor på smällen! (Även om jag inte direkt räknar med att hinna se så mycket...) Tänkte hinna med att vara lite kulturell är jag ändå är i Amsterdam. Mitt resesällskap springer halvmaran, som startar ett par timmar efter att jag räknar med att vara i mål, så hon lär ju inte vara anträffbar förrän lagom till middagen, vilket ger mig lite tid att t.ex. gå på Anne Franks hus. Om vi nu inte tar oss an det redan på lördagen? Måste komma ihåg att läsa om boken också. Eftersom den ena av de två semesterböckerna jag köpte förra veckan tog slut i tisdags så gör det kanske inget om jag köper en till...

Började för övrigt läsa Vibeke Olssons Sågverksungen i helgen (som jag också köpte för att den där andra boken tog slut). Jag är ju all for lättlästa deckare, gärna såna där man får följa samma poliser i flera böcker, men den här var ju nåt helt annat! Fattigdom och elände i slutet av 1800-talet, industrialisering och storstrejker, svält och 14-timmars arbetsdagar för att sen inte ens ha råd med mjölk... Men jag gillar den! De där deckardrottningarna blir ju nån sorts verklighetsflykt, medan den här snarare får det att vrida sig i magen över hur illa folk hade det och tacksamhet över att man själv inte behöver slicka baksidan av tapeten för att få i sig stärkelse i brist på mat!

"DRYCKERNA SOM GÖR DIG FET" basunerade någon av kvällstidningarna ut på sin löpsedel när jag åkte ner till stan i morse, och jag tänkte i mitt stilla sinne att det kan väl inte vara någon hemlighet 2013 att läsk, saft och alkohol är fullt av tomma kalorier som inte mättar för fem öre men sätter sig direkt runt midjan och rumpan?! Och sen funderade jag över om inte nyhetsvärdet vore större för en månad sen, eller om folk fortfarande tror att de kan komma i form till Beach 2013? Själv tror jag på långsiktighet när det gäller vikten. Långsamt ner för att bättre lyckas hålla vikten nere. Däremot måste man ju såklart fortsätta tänka på vad och framförallt hur mycket man stoppar i sig! (Ibland kan jag tycka att en chokladboll är mer värd än lunch). Jag räknade lite på det där för ett tag sen; för att gå ner 0.5 kg i veckan behöver man skapa ett underskott på ca 3500 kcal i veckan, dvs 500 kcal/dag. Om man räknar enkelt på ett dagsbehov runt 2000 kcal (vilket ju naturligtvis varierar med kroppsvikt och hur mycket man rör sig i vardagen, dvs inte regelrätt träning) så betyder det istället 1500 kcal/dag för att gå ner. Problemet är att om man äter "snålt" mån-fre och på så sätt minskar intaget med 2500 kcal på fem dagar - så gäller det ändå att se upp så man inte stoppar i sig allt igen under helgen! För det är inte svårt att äta 2500 extra kalorier på en helg... En påse chips ger ju runt 1500 bara den! En påse chips och tre hekto lösgodis så är de där 2500 tillbaka med råge. Men tråkigt är det, att räkna kalorier... Tur man lär sig efter ett tag hur mycket man kan äta av olika saker :)

Nu fick ni ett mycket längre inlägg än jag hade tänkt. Kanske inte världens roligaste heller, men det var vad som fanns ånn maj majnd ikväll. Och det här är ju min värld, där mina tankar får plats vare sig ni gillar dem eller inte. Jahaja, dags att sova kanske? Jag behöver ju få till en extra kvart ;)

1 comment:

mamsen said...

Problemet att få den kvarten är väl kanske barnen.