Sunday, May 24, 2015

Ljusa kvällar om våren

Jag skulle vilja lägga alla pengar på välgörenhet, om jag kunde. Men i takt med att barnen växt så har vi känt ett större behov av utökad boyta, vilket gjorde att vi drog ner på välgörenhetsbidragen för att kunna flytta (vilket vi ju gjorde för ett tag sen). En flytt tär på ekonomin och sluträkningarna från hyresvärden har trillat in lite ojämn, nu ska den sista betalas i dagarna och sen är vi kvitt. Det gör ju att det finns ännu mindre över till välgörenhet.

Om jag skulle vinna fem miljoner, för att ta en hypotetisk summa, så skulle jag spara varsin miljon till barnen, amortera mer av bolånet, resa lite med familjen men framför allt ge bort till någon som behöver pengarna mer än jag.

Någon som alltid behöver pengar och dessutom gör något viktigt av dem är ju t.ex. Barncancerfonden. Det är dessutom en organisation som ligger mig varmt om hjärtat. Därför blev jag så oerhört glad när jag såg en länk på FB för några veckor sen, om en frisörsalong i Umeå som under en dag skulle skänka hela dagskassan till just Barncancerfonden. Så himla fint initiativ! Att läsa det inlägget gjorde det väldigt enkelt att skjuta upp barnens i övrigt akuta behov av klippning, eftersom den dagen råkade vara just igår när vi ändå var i stan. Tog således med mig barnen till Klippstugan (jag har inget emot att göra reklam när det är for a good cause) och satte dem i varsin stol igår förmiddag.


Förutom det så har vi haft en fin helg med Tant M och hennes G. Eller Farbror, som S kallade honom. Logiskt, när M är Tant. Barnen (mest E) fick hjälpa till i växthuset igår och idag har vi både hunnit med kyrkan och middag hos G's bror, där barnen lekte med fyraåriga dottern i huset.


Nu sover båda gott och jag tänker göra en kopp te. Sommarnätterna i Norrland är lika förrädiska som de alltid varit, klockan är 22.33 och solen har knappt gått ner. Inte lätt att hitta en dygnsrytm då. Imorse fick jag väcka barnen vid 9.30... Imorgon går flyget hem igen, vilket är på gott och ont. Jag saknar inte vintrarna här uppe, mörka och alldeles för långa (det snöade igår!) men ljuset i maj och juni är inte av denna värld...

No comments: