Monday, April 30, 2012

Morötter

Det bästa med vegetarisk mat är att man kan äta massor men ändå inte bli så där tung i magen som man (=jag) blir av kött. Så länge man undviker bönorna slipper man ju dessutom få delikata magproblem av annan sort. Idag tänkte jag dela med mig av ett av mina favoritrecept:

Ca 500 g morötter
1 burk krossade tomater
2 dl lätt creme fraiche (matlagningsyoghurt går också bra!)
1 paket fetaost (150-200 g)
salt, peppar, vitlök, olivolja

Skala och riv morötterna (jag föredrar den grova sidan av rivjärnet), fräs dem lite i oljan. Tillsätt tomaterna. Salta, peppra och vitlöka efter tycke och smak. Låt koka upp och puttra en stund (5-10 minuter brukar räcka). Tillsätt creme fraiche/yoghurt och fetaost. Låt sjuda en stund till så allt blir varmt, osten får gärna smälta lite. Servera med nykokt spagetti (eller annan pasta om du föredrar). (Jag har alltid lika svårt att tima pastan och såsen när jag lagar det här, men det kan det va värt... Får man ihop det så är ju det bra, men jag har inget bra tips för när man bör börja koka pastan för att det ska bli klart samtidigt).

1 comment:

mamsen said...

När jag gjorde den på jobbet kallade jag den "vegetarisk köttfärssås" :)