Thursday, February 28, 2013

Pest eller kolera

Igår kände jag mig för första gången på många år övervinnlig (som väl måste vara motsatsen till oövervinnlig?) Senast jag mådde så dåligt var i USA (dvs hösten 2005) när jag åkte på nåt liknande. Efter ett och ett halvt dygn i sängen vaknade jag rätt mör i kroppen i morse. Kände mig fortfarande inte på topp, men det visade sig att A mådde ännu sämre. Influensan hade vandrat vidare över natten och eftersom jag åtminstone var feberfri idag så fick jag den stora äran att leka med lill-Gubbis medan A ägnade en inte helt oansenlig del av dagen åt att (försöka) sova. Hämtade E på dagis på eftermiddagen, var helt genomsvettig av den ansträngningen när jag kom hem igen 10 minuter senare. Det tog tyvärr inte kylskåpet någon hänsyn till, utan det behagade eka rätt tomt ändå, så jag bytte barn med A (det var lättare att sätta E framför Bollibompa-barnvakten än att underhålla S som vi fortfarande försöker hålla från tv:n) och åkte iväg till Maxi för att åtminstone kunna erbjuda barnen frukost imorrn. Det är ungefär 1 km till vår lokala ICA-butik, men jag tänkte inte ge mig på att promenera den sträckan så bilen var ändå med i beräkningarna. Och när jag ändå åkte bil så passade jag på att kolla in bokrean på Maxi, eftersom E önskat sig en kasse med Disney-figurer som man kunde få på köpet om man handlade på bokrean. Kom hem med en Bamse-bok, en Viveca Sten/Sandhamnsroman, en pekbok och en bok som verkar helt fantastisk - Barnens stora bok om varför. Jag beställde den från bokklubben för ett tag sen, men då var den visst slutsåld, så det var ju perfekt att jag kunde hitta den för halva priset nu! Den svarar på ungefär allt känns det som. T.ex. varför man blir skrynklig i badkaret (visste ni att det beror på att just händer o fötter inte producerar lika mycket talg som resten av kroppen, så att vattnet liksom läcker in i kroppen just där? Det visste inte jag), varför man tycker om godis och varför mormor är rynkig... Har bara läst några sidor med E, en del är lite för svårt för henne än men hon verkar uppskatta boken och den kommer nog vara till stor glädje för oss alla!

Har mått betydligt bättre idag, bara en simpel förkylning kvar nu. Jag håller tummar o tår för att A's tillfrisknande går lika smärtfritt, för isf är vi på benen igen imorrn!

1 comment:

Martina said...

Åh, det låter ju som en perfekt bok för oss också. Måste genast iväg till maxi :-) tack för tipset och hoppas ni snarast mår bättre. Fy 17!