Monday, October 19, 2015

Så mycket bättre

Ja, middagen i lördags överträffade mina egna förväntningar. Bordet fick knappt plats under all mat och alla var mycket nöjda. Jag tog lite bilder, nån dag kanske de kommer upp också. Trevligt blev det iaf. Psykologen sov över och när övriga åkt hem så satt vi uppe en stund och drack te i lugn o ro. Det är ju lite svårt att hinna kvalitetsumgås med alla när det är så många (vi blev sex vuxna o sex barn i slutändan), så det var väldigt mysigt att ha henne kvar ända till nästa förmiddag. Hennes son hade visst vaknat på söndagen och undrat om mina barn hade åkt hem, eller om de var kvar... Alltid kul när barnen kommer överens med barn till de föräldrar man själv vill umgås med!

Kom i säng vid midnatt och fick sova till halv 8, men var ändå jättetrött på söndagen. Somnade till o med en liten stund efter lunch. Resten av dagen blev en slapp dag, med mycket disk, en familjepromenad och lek på gården en lång stund. Både jag o A var rätt sega och jag gick o la mig strax efter S, som i sin tur tyckte det var dags att sova redan vid 18.15. Jag var således i säng vid 19 och sov 19.30. Efter elva timmars sömn har jag inte ens kunnat låtsas vara trött idag. Mycket bra måndag på kontoret! Praktikanten är tillbaka efter en vecka på Elida, så nu kunde jag lämna bort den tråkigaste av mina arbetsuppgifter (...) soch fokusera på det jag tycker är roligast av allt - riskbedömningar. Avslutade en och påbörjade en annan. Och sen var den dagen slut innan den ens hann börja, kändes det som.

Ibland blir jag nyfiken på hur folk resonerar med sig själv; när man säljer en lägenhet får man ju inte gå ut med ett lägre pris än man kan tänka sig acceptera. Sen räknar nog de allra flesta med en budgivning som drar iväg. I vintras såldes lägenheten vägg i vägg med vår, för drygt tvåkommafyra miljoner. Sen har köparen ägnat sommaren åt att renovera och idag var det visning igen. Inget konstigt med det, det finns ju fler som gör så för att tjäna pengar. Det jag reagerar på är att utgångspriset "bara" är 85 000 än vad jag råkar veta att han köpte den för. Och jag råkar också veta att det varit en hel bunt hantverkare där och jobbat. Jag har ingen aning om vad renoveringen kostat, men tänker att om lägenheten skulle säljas för nuvarande utgångspris så kan det inte rimligtvis bli någon vinst över, efter hantverkare, mäklararvode och vinstskatt. Nu är det ett tag sen det såldes någon lägenhet i den storleksklassen här på gården, men utgångspriset ligger dessutom högre än vanligt. Ska bli spännande att följa budgivningen (i hemlighet på Hemnet såklart).

I fredags blev det för övrigt bilköp på vägen hem från jobbet. En Kia Ceed från 2013 blev det. Dieselmotor. Jag tänker mig att en minskad bränsleförbrukning kommer kompensera en del av den betydligt högre månadskostnaden för bilen. Om inte annat så är den ju skattefri i två år, bara där sparar vi många tusenlappar. Är lite kluvna känslor, eftersom det är en stor utgift, men det känns roligt med ny bil.

För övrigt tycker jag att både Miriam Bryant och Jenny Berggren var bättre än Lisa Nilsson i helgen, så jag förstår inte riktigt hypen kring Lisa N. Inte för att jag såg programmet, har bara Spotifyat, jag kanske missade något i själva framträdandet?

Hur otrött jag än har varit idag så börjar det bli dags att knyta sig. Konferensdagar både onsdag o torsdag, semester nästa vecka, så nu blir det till att fokusera tisdag+fredag.

No comments: