Monday, December 08, 2014

Måndag de luxe

Ibland får jag såna smarta infall, upplägg till lite djupare bloggposter. Men sen glömmer jag bort dem lika snabbt igen. För det mesta känner jag mig åtminstone medelsmart, men när det gäller att komma ihåg saker så är jag ett hopplöst fall. Bara en sån sak som att nåt av barnen sagt att de behöver gå på toa och jag säger "Vi betalar färdigt i den här affären först" - sen går jag ändå direkt till bilen utan att passera toan. Eller som sagt när jag kommer på smarta grejer att skriva här - innan jag hinner få dem på pränt så är de i en annan galax. Jaja, ni får väl stå ut med mina ytliga, ointelligenta vardagsposter istället.

Småkaos på jobbet idag, när en kollega var föräldraledig, två biträdande föreståndare var på semester resp. magsjuk, chefen var på utbildning (om än tillgänglig på telefon), en av kvällspersonalen ringde sig sjuk och timvikarierna var antingen upptagna på andra jobb eller sjuka (förutom en, som mest bara tackade nej). Där försvann min förmiddag i telefon för att jaga folk till kvällen. Till slut fick jag in en av A's kollegor på övertid, men jösses vilken tid och energi det tog!

Lyxade till min tisdagsfrukostsmoothie med lite överbliven vaniljyoghurt från helgen, i tron att det inte fanns någon vanlig. Några minuter senare plockade jag fram naturell turkisk från ett bortglömt hörn av kylen. Vi fick hem vår matkasse (mer av en matkartong) idag, när den är inpackad får man vara på sin vakt för att inte allt ska ramla ut igen när man öppnar dörren. Kom på att det var därför vi slutade prenumerera på Linas för tre år sen. Nåväl, nu har vi bestämt att ha kasse den här veckan o nästa, för att ha ett moment mindre att tänka på i jul- och flyttstöket. Om rörigt är normaltillstånd här (vilket alla som känner oss någorlunda kan intyga) så ser det mest ut som nån har slängt in en handgranat och gått igen nu. Hur som helst, det jag skulle komma fram till var att fråga om någon har några bra smoothierecept som är snabba, enkla och goda? Just nu så är det hallon, banan, kvarg och färsk, riven ingefära som är grejen här hemma och jag är barnsligt förtjust i just hallonsmoothie, men lite omväxling har väl aldrig dödat någon. Jag fick hem en ananas i matkartongen, om inte receptet innehåller hela så ska jag testa att ha i det nån dag framöver.

Nu ska jag packa kvällens kartong. Tror jag ger mig på lite sommarskor och -jackor, dem lär vi ju verkligen inte behöva den närmaste månaden.

Köpte förresten sånt här i helgen. Bröd alltså. Med mycket mindre kolhydrater, bara 12%. Såg framför mig en träbit med kalkon på när PT:n började prata om det, men det var saftigt över förväntan och mycket godare än jag hade trott! Rekommenderas om man vill tänka på kolhydrater. Inte jättebilligt, men inte snordyrt heller (tror jag gav ca 35:- för den här limpan).


No comments: