Tuesday, December 16, 2014

Dagens andra

Tänker gör jag ju en hel del emellanåt. Det är varierande grad av djup i tankarna. Dagens konferens blev mest snurrig av andra tankar, men de delar jag hörde levde inte riktigt upp till mina förväntningar heller. Tyvärr, förutsättningarna var bra men tiden knapp. Som så ofta. Lite rörigt, många obesvarade "Men hur?!". Men GD (som alltså står för generaldirektören och inte någon kollegas initialer) såg imponerad ut när jag föreslog en sån enkel sak som gemensamt ansvar i team istället för på enskilda personer. Jag har sagt i alla år om hockeyn att man inte kan bygga ett lag på en stjärna, utan alla måste ha en roll. Samma sak gäller i alla organisationer. Förväntar du dig att en person ansvarar för ett område (eller moduler, som de benämndes idag) så faller ju allt när den personen blir föräldraledig, sjukskriven eller bara byter jobb. Om man däremot har ett gäng behandlingsassistenter med gemensamt ansvar för ett antal moduler... Det tyckte herr GD var en så bra idé att han sen nämnde den inför alla närvarande :-)

Dagens andra tankar rör mest vad som driver folk till att ljuga. Oavsett vem man har ljugit för så har det uppgetts olika uppgifter i ett ärende och jag förstår inte varför. Lögner tenderar ju att komma fram förr eller senare ändå, men om man nu ändå ska ljuga, varför inte göra det fullt ut? Eller så har det uppstått nån form av missförstånd nånstans och sånt kan ju hända, men faktum är att jag och en annan person har fått fundamentalt olika uppgifter från en tredje i samma fråga. Och vilken version som utgör sanningen kan avgöra framtiden för fler än en, vilket gör det hela så mycket mer frustrerande, att inte veta vad som är vad. Är x+y 2 eller 7? För det kan omöjligt vara båda.

Nu ska jag sluta tänka  och gå och måla naglarna istället. I morgon blir det julbord med jobbet.


No comments: