Friday, June 27, 2014

Stora bakdagen

Mitt mellannamn betyder tydligen "Den husliga" och idag gjorde jag åtminstone lite skäl för det. Började dagen med huvudvärk, men den skakade jag av med en kopp kaffe under tiden jag gjorde pancakes till ungarna på jobbet. 7 ungar och en bunt personal (som dagen till ära såklart var lite extra stor) gjorde 13 pers. Nån med glutenallergi och nån med laktosintolerans gjorde tre bunkar med smet. 1½ timme - inkl två koppar kaffe - så var jag klar. Och det är lika värt varenda gång, ungarna älskar mina pancakes! Så ibland undrar jag om jag gör dem för att göra killarna glada, eller för min egen del... Recept? Självklart! För 2-3 pers brukar jag ta

3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 msk socker
3 dl vaniljyoghurt
1 ägg
(man kan ha i 50 gr smält smör, 
men jag brukar nöja mig med att smälta steksmör i pannan)
Stek på låg värme!

Jaha, sen röjde jag undan lite i köket efter mig, innan jag gick och jobbade en stund. När jag hade jobbat en stund orkade jag inte riktigt det längre, så då plockade jag fram en dammsugare och städade kontoret lite. Sånt får man göra själv på mitt kontor nämligen. Sen jobbade jag lite till, innan jag tyckte det var dags för mellis. Gjorde hallon- & blåbärsmoothie med vaniljyoghurt och kvarg. Gott. Sen jobbade jag en liten, liten timme till innan jag åkte hem.

Vek lite tvätt (långt ifrån allt, men en vacker dag kanske jag tar mig igenom det där berget) innan jag gjorde mat. Sen bakade jag och E chokladbollar. S kom också och ville vara med, "Pibbes tur" sa han när han ville rulla. Hjärtat gör ont när han pratar så mycket fina ord och gör sig förstådd på ett helt nytt sätt.

Nu verkar det inte bättre än att jag avslutar dagen som jag började den, med huvudvärk. Ska dricka lite vatten, kolla ett avsnitt av 24 och sen ska jag gå o sova. Imorrn ska det visst också hinnas med en massa saker innan det blir middag i Kista. Barnen stannar hos mamma o pappa en vecka, så sista arbetsveckan blir som en smygstart på semestern. Eller, smygstartade gjorde jag ju egentligen förra veckan, men det känns ändå som semester nästa vecka, att bara behöva rå om oss själva och varandra ett tag. Kunna planera träning och filmtittande lite som vi vill och inte behöva vänta på att barnen lägger sig eller passa mattider eller prioritera nåt annat trist.

1 comment:

mamsen said...

Vi ser fram mot att ha barnen här. Har redan planerat in minst tre dagars aktiviteter. ;)