Friday, May 17, 2013

Vem ska jag tro på tro på tro på när, tro på när allt är så här?

yr.no säger att det ska bli runt 13 grader imorgon mitt på dan. Min väder-app i telefonen säger 23. SMHI landar mitt emellan på 18. Vem i hela världen ska man lita på?! Jag kom just ihåg varför jag aldrig ens orkar bry mig om att kolla väderprognoser... Det blir ju ändå som det blir i slutändan.

A var ute o sprang med grannen i morse. De knåpade ihop 5.5 km på ungefär 40 minuter, vilket under förutsättningarna (som t.ex. att A inte har sprungit alls på flera år) inte är så illa pinkat. Som den illasinnade människa vissa verkar anse mig så har jag ju dock ett visst rykte att leva upp till, så jag var ändå tvungen att flika in att jag sprang 6.4 med vagnen på 40:05 i förrgår... Men jag måste nog planera om min träning en aning och lägga långpassen med två vilodagar efter. Hade egentligen tänkt ett medelpass (som för mig betyder 7.5-8 km) i förrgår och kortpass (5-6km) idag, men jag orkade bara 6.4 i onsdags (efter milen i måndags) så det fick bli 7.38 ikväll. Totalt blev det 23.85 km den här veckan!

Sprang efter att barnen lagt sig och utan vagn tog det 41:58. Min långsammaste kilometer tog 5:50, uppför den där 700-metersbacken som jag skrev om för ett tag sen. Ganska nöjd. Eller, mer än ganska om jag ska vara ärlig. Allt under 6 min/km (i snitt, utan vagn) är i mina ögon godkända resultat och eftersom inte en enda enskild kilometer tog över 6 minuter så finns det ju ingenting att klaga på. Kände att jag nog hade kunnat trycka på lite mer på slutet, men eftersom jag har ett lopp som hägrar så tänkte jag att det är bättre att inte ta ut mig nu. Sparar det till veckan som kommer!

På måndag blir det lugnt kortpass med JoA, sen blir det 10 km Milspåret på torsdag. Satsar på sub60 då och kommer vara missnöjd med allt annat. Springer jag på 63 med vagnen ska jag ju klara under timmen utan! Hoppas bara att folk har vett att hålla sig ur vägen. Efter loppet ska jag unna mig en vilohelg (så mycket vila det nu blir, med dop och födelsedagsfirande...)

Efter Milspåret ska jag också bli bättre på att springa längre sträckor på långpassen. Min plan är att utöka med en kilometer per månad tills jag kommer upp runt 15-16. Så första långpasset efter Milspåret, dvs om ca två veckor eller så, blir 11 km. Wish me luck, för det behöver jag! Måste även lägga lite mer krut på kortpassen, antingen mer tryck eller avslutande intervaller. Annars kommer jag aldrig komma ner på 55 minuter.

Nu tar jag helg, med besök av svägerskan blir det kanske inte jättemycket tid att blogga. Åter på måndag om inte förr!

No comments: