Wednesday, May 15, 2013

Det här med jämställdhet

Det har varit mycket prat om feminism och jämställdhet på facebook de senaste dagarna. Länkar till olika sidor, bloggar och artiklar sprids som en löpeld - och plockas bort av facebook-ledningen för att det anses som "spam". Jag har aldrig varit nån riktig superfeminist i den där rödstrumperadikala betydelsen. Jag ogillar ordet hen och jag ogillar att man suddar ut olikheter mellan könen för att skapa nån sorts jämställdhet. Vill killar gå i rosa volangklänning så får de väl göra det bäst de vill, men MÅSTE de göra det för att det är jämställt? Och FÅR inte tjejerna göra det, för att det ska vara jämställt? Ibland känns det så.

Däremot gillar jag tanken på allas lika värde, oavsett våra olikheter. Låt den som vill vara hemma med sina barn i många år vara det och låt den som vill arbeta tidigt göra det. Låt familjen välja själv vem som ska vara hemma med barnen utan att behöva oroa sig för ekonomin eller politisk korrekthet. Låt den som är hemma ha sin ordinarie lön som pensionsgrund även under de år man är hemma. Ge lika lön för lika arbete oavsett kön. Lär gärna era döttrar att armbåga sig fram och ta för sig, istället för att sitta snälla och tysta i ett hörn. Men glöm för all del inte att det finns statliga utredningar (åtminstone en) som visar på olikheter mellan könen och behovet av att bemöta pojkar och flickor olika utifrån dessa skillnader.

Men framförallt: Det är dags att börja tänka på vilken syn på kvinnan vi sänder ut till morgondagens vuxna. Det pratas i skolor om att det inte är okej att kalla tjejer för fitta och hora, men vi godtar reklam som uppvisar tjejer som offer, som lealösa väsen utan någonting att säga till om och vars enda uppgift är att tillfredsställa mannen på olika sätt?

Jag känner mig inte som någon vass debattör, men jag har gjort ett försök... Jag vill iaf tipsa om trettiotre anledningar, en blommig tekopp och American Apparels svar till den sistnämnda. På de första två finns folk som säger det jag vill ha sagt, fast på ett bättre sätt.

No comments: