Saturday, March 05, 2016

Allt eller inget

Kom äntligen igenom det där MaM-avsnittet igår. Började på avsnitt 2 också, men orkade inte se klart det (pga den sena timmen, inte att det var trist). Vaknade i morse av en liten röst som ropade "Vakna! Vakna allihopa! Det snöar!" Ugh. Vet att jag är bortskämd med väl-sovande barn, men jag ser verkligen inte 7.20 som en rimlig tid att kliva upp på en lördag... Så jag låtsades sova i 45 minuter till, medan barnen roade varandra. Så. Himla. Skönt att de är så pass stora att de kan vara uppe o leka en stund för sig själva innan man måste rycka ut med frukost.

Jag har funderat jättemycket på det här med puls senaste tiden. Förmodligen för att jag har skaffat en pulsklocka som ger mig en massa siffror som jag inte haft tillgång till förut. Jag var inne på vilopulsen häromdagen, idag funderar jag mer på maxpuls. Det är ju en djungel att förstå sig på! Att räkna ut och förhålla sig till för att optimera träningen. Men generella formler ger jag inte mycket för på individnivå, så jag ska läsa in mig ordentligt och försöka göra ett test för att ta reda på min egen maxpuls, för att sedan kunna få ut det mesta av min träning framöver. (Sen kommer jag säkert inte göra så mycket av det ändå i längden, om jag ska vara ärlig, men det känns roligt för tillfället iaf).

Intensiv dag, med gympa för båda barnen i morse och därefter Bodypump för mamman. Lassade på mer vikt än vanligt och kände mig grymt stark :-) Brände i låren och såhär på kvällskvisten känner både rygg och axlar att de har jobbat hårt idag. Kändes riktigt bra ändå. Efter ett så bra pass märkte jag knappt att jag råkat dra på mig parkeringsböter under tiden, betalade dem och låtsades som att det regnade.

Efter träning, lunch och dusch blev det tvåårskalas, tack för idag fina familjen A < 3 Eftersom födelsedagar (och ädelost) är mitt undantagstillstånd när det kommer till godsaker så åt jag helt fräckt två bullar. I övrigt går min "diet"/nya livsstil helt okej, jag är sällan ens sugen på sött längre. Jag har som sagt mina undantag, men har helt uteslutit godis och chips sedan nyår, eftersom jag egentligen inte gillar godis och chips är min absolut största last. Ge mig ett chips så är halva påsen slut sen. Enklare då att inte äta alls. Faktum är att det stått en öppnad påse chips i skafferiet i tre veckor och jag har inte ens tänkt tanken att äta dem. I kombination med mitt nuvarande träningsupplägg har jag en känsla av att det här kan bli ett bra år, altogether.

Kommer jag på mig själv med att sitta o kolla efter nya träningskläder och -skor igen, något jag egentligen varken behöver eller har råd med just nu. Men det är gratis att titta... Hittade en rolig utmaning på gymmet; prova åtta pass i mars, varav sex utifrån givna kategorier (styrka, kondition, dans, rörlighet, intensitet och gym) och två valfria, så får du en gratis PT-timme eller ett fys-test. Jag är mer inne på fys-testet. Tänkte ta med mig den högst tränings-ovilliga A på utmaningen också, han verkade lite stressad över det om jag ska vara ärlig. Men åtta pass på fyra veckor överlever han ju!

Nu säger min inre klocka att det är dags att gå o sova. Nog för att båda barnen kollade Mellon ikväll, men sena kvällar betyder inte alltid att de sover längre nästa morgon tyvärr. Godnatt!

No comments: