Monday, August 03, 2015

Den Stora Bloggtystnaden

Hej igen. Jag har haft annat för mig. Städa upp efter klädkammarrenoveringen och sånt där roligt. Så jag har inte hunnit blogga. Har varit på IKEA också, jag tror jag hann med fyra vändor dit förra veckan, för att jag dels inte kunde få med mig allt hem samtidigt och dels inte riktigt visste hur många hyllor och korgar som skulle behövas. Har nog bara en vända kvar nu, tror jag... Men den är inte akut, så det får bli en annan vecka. Behöver ju ha något att göra resten av semestern också. 

4H har jag varit på också, med den här sköningen. 


Pappan och storasystern drog till sina kompisar så då fick vi roa oss bäst vi kunde själva. Och det gjorde vi! Kaninerna var bäst, men ponnyridning blev det inget av - han har aldrig gillat det. Titta på hästarna gick däremot bra. 


Sen kom barnens kusiner på besök. Inledde besöket med brunch, E hade önskat. Hon är rolig på det sättet, frågar med jämna mellanrum om vi inte kan göra brunch alt. åka till IKEA för att äta brunch (fast efter förra veckan kanske det dröjer innan hon vill till IKEA igen?) Jag gillar ju både att äta och att göra saker tillsammans, så att äta tillsammans är ju toppen! Smoothies, våfflor, äggröra och bacon.


Kusinernas föräldrar har tidigare inte varit så glada åt att publicera bilder på dem på nätet, så jag hoppar över bilden från gårdagens spelkväll, där E imponerade på båda kusinerna med sina matte-skills. Hon börjar till och med greppa pluttifikationstabellen; även om hon fortfarande räknar "4+4+4" så kan man fråga henne vad 3x4 blir och få svaret 12. Och när man har räknat ut 3x5 och sen 2x4 så kan man lägga ihop 15+8 och få 23 poäng för en kåk. Kusinerna (som ändå är 13 och 15) bara stirrade häpet på henne och frågade om hon verkligen bara är 6 år... < 3 Mitt lilla geni! Som dessutom talade om igår att man kan säga "använd fork när du äter", eftersom vi ofta påminner om att använda gaffeln. Äldsta storkusinen konstaterade att hon inte ens visste vad gaffel heter på engelska. Jag vet inte alls vad min dotter ska lära sig i skolan i höst?! Ska maila hennes lärare i veckan och försöka boka tid för ett möte och diskutera lite förutsättningar och behov.

Idag har vi hängt på Fyrishov hela gänget. Alla var helt slut efteråt och ingen orkade laga mat, så då blev det pizza. 1½ familjepizza senare ligger alla mer eller mindre utslagna. A hoppade från 10-meterstornet och landade snett, så han har ont i hela kroppen och är mest utslagen av oss alla. Jag tror till och med att han somnade. 

Sa jag att jag sprang en mil häromdagen också? Tror inte jag har hunnit nämna det. Det gick fruktansvärt långsamt, men det var en mil och jag överlevde utan större problem. Tog medvetet en spellista med lågt tempo, jag var osäker på hur mycket jag skulle orka, men nästa gång ska jag nog testa lite högre tempo i musiken. Känns bra att ha åtminstone en hel mil i benen innan Midnattsloppet nästa vecka. Har även börjat fundera på Hässelby, det lutar åt att jag anmäler mig dit också. 

"Titta mamma, vi är där inne!" sa S och pekade på mobilen när jag vände kameran för att ta en selfie/groupie. Gofis < 3

2 comments:

Anonymous said...

Grymt bra med milen��/Jo

mamsen said...

Vi ses på Hässelbyloppet. Jag tar Tjejmilen istället för Midnattsloppet. :)m