Tuesday, July 07, 2015

Sommarslalom

Igår var en riktig skitdag. Började med att bilen inte startade när jag skulle iväg till jobbet, så det var bara att gå hem igen, byta om och ta cykeln. Blev dryga halvtimmen sen, men kom iaf inte fram helt genomsvettig. Därifrån blev det fortsatt kaos, med tre överfallslarm inom loppet av en timme, en dryg timme efter ankomst. De första två var falska, så det tredje hade jag lite svårt att ta på allvar, men just det var ju naturligtvis skarpt då... Fick summa summarum inte så mycket gjort på förmiddagen. Efter lunch var det lite lugnare, men kvart i tre hade jag fortfarande inte hunnit halvvägs genom mitt planerade dagsverke. Häpp! Blev kvar nån timme extra för att hinna klart. Att lämna till idag var inte ett alternativ, eftersom den här dagen också var fullspäckad i kalendern.

Har ni provat att cykla slalom nån gång? Det är inte lika roligt som det låter, men när det har regnat halva dagen och sniglarna ligger överallt så måste jag, för att inte köra över någon och få resten av gänget efter mig i nån reaktiv hämndaktion. Om summan av antalet sniglar var konstant men jämnt utspridd över mina 12.7 km så skulle det inte behöva vara ett problem, men nu verkar de ju bygga små kolonier och ha äldsteråd på vissa väl valda ställen istället. Jag cyklade hem med gråten i halsen igår. De tjocka utan skal är äckligast, men de med skal hörs när man cyklar över så dem reagerar jag ändå mer på i slutändan. Jag hatar, hatar, hatar, hatar verkligen sniglar! Minns på dagis när vi sprang omkring och samlade dem i hinkar, då var de inte så läskiga. Vad hände sen? Nånstans mellan dagis och gymnasiet finns det nog en bortträngd, traumatisk snigelupplevelse.

Igår firade vi födelsedag också. Jordgubbstårta och paket, S var lika lycklig som förvånad. Den blinkande, radiostyrda breakdansar-bilen var en hit! Tur det, för efter maten fick jag ett väldigt oväntat yrselanfall, vilket förstörde resten av kvällen. Barnen roade sig själva, medan A fixade bilen (Volvon alltså, den som inte startade) och jag låg i sängen och försökte att inte ramla... Kunde bara ligga på vänster sida utan att känna mig snurrig. Frågade min kompis Google, som trodde att det kunde vara relaterat till stress eller möjligen panikångest. Jag har känt av båda på sistone, de brukar komma tillsammans, så det är väl kanske inte helt omöjligt då. Jag har fortfarande svårt att köpa den där PÅ-diagnosen, men det är väl vad det är. 3-årskontrollen på BVC idag gick bra, 103 cm är han det lilla livet! Två standardavvikelser över normalkurvan. Ordförståelsen gick också bra och vad det nu var mer de kollade.

Har förresten beställt garderober idag också! Bara själva modulerna än så länge, sen ska jag känna in hur jag ska ha det med lådor och hyllor. Leveransen beräknas till nästa vecka, can't wait!! I helgen kommer finbesök från Nya Zeeland, men efter det ska jag tömma klädkammaren, så att vi kan riva ner nuvarande inredning (om man nu ens kan kalla det inredning...) Det kommer bli så BRA! Ska ta lite före- & efterbilder åt er.

Nu blir det två tiotimmarsdagar på kontoret, för att kunna smita hem tidigare och bada med barnen nån eftermiddag när de är hemma igen. Om det nu blir nån mer sommar, det kanske var årets upplaga vi fick förra veckan? Oavsett vad som hittas på så är det bra att passa på tänker jag, när de ändå är borta, så kan jag vara hemma lite mer när de kommer tillbaka.

No comments: