Monday, June 01, 2015

Mask

Jösses vad tiden går hörrni! Intensiv helg gav varken tid eller ork att blogga och nu är det snart en vecka sen. Men jag lever, jag föder inte barn. Till skillnad från en gammal barndomskompis som jag inte ens visste var gravid. Å andra sidan är det samma person som jag läste mig till i Aftonbladet för ett tag sen vad hon jobbar med nuförtiden, så vår kontakt är ju uppenbarligen inte så tät. Eller existerande alls för den delen. Det blir så när folk inte använder Facebook så mycket, då finns de liksom inte riktigt längre.

Nåväl, helgen började som sig bör med fredag och middag med en handfull kollegor. Vi hade planerat för två handfullar men landade på fem tappra (inklusive undertecknad). God mat och dryck och mycket trevligt sällskap! Jag älskar mina kollegor, jag vet inte var jag skulle kunna hitta bättre < 3

Cyklade hemåt mitt i natten, efter middag på Radisson och en Cosmo på Stationen. Landade inte i sängen förrän vid halv två, som värsta 20-åringen igen (nu ljög jag, när jag var 20 var jag ute betydligt längre än så). Barnen hade besök av kusinerna och hade också kommit i säng sent, så jag behövde inte kliva upp förrän S vaknade vid 10. Vem sa att småbarnsåren inte gav sovmorgon? Lördagen gick åt till att reka heminredning inför renovering av vardagsrummet. Jag har nog äntligen bestämt oss för hur det ska bli, jag satsar på lantromantiken. Tänker helt fräckt göra en av långväggarna till fondvägg, i ljusrosa. Sen vitt på de övriga ytorna (kortväggarna syns knappt alls, så där spelar det som ingen roll om man målar fond). Köpte en  ny tv-bänk förra veckan också, bara för att känna att jag är igång på riktigt. Nu är frågan om vi ska leja bort målningen, eller ta oss i kragen och göra det själva. Vi är inte direkt duktiga, varken på att måla eller ta oss i kragen, så risken är överhängande att det blir ogjort då...

När jag kom hem från inredningsbutiken så tog övriga sju bilen till badhuset. Jag tänkte uträtta ärenden under tiden, men GALET så skönt det var att få sitta ensam i soffan och slökolla på skräp-tv!! Det händer ju liksom inte annars. Så jag fastnade där istället. Passade även på att göra en lasagne. Tyckte jag tog i för kung och fosterland med 1.4 kg köttfärs, till tre vuxna, två tonåringar och tre barn. Ha, inte en smula blev kvar. Sen blev det spelkväll med de stora barnen, medan de små roade sig själva ett tag.

Ett par timmar efter läggning vaknade S helt hysterisk och skrek att han ville gå på toa. Ingenting blev bättre av det, han grät hejdlöst och det enda som till slut lugnade honom var Skåpbilen Olle på SVT Play. Till halv 2... Det i sin tur bjöd dock på sovmorgon på söndagen också, så då klev jag upp vid 9. Hann inte så mycket mer än koka köttsoppa och göra pancakes innan kusinerna for hem. Därefter gick tvättmaskinen varm, tre rundor tror jag det blev. Var vi hittade plats att hänga allt är jag fortfarande inte helt på det klara med.

Idag har vi konstaterat att det hysteriska skriket och gråtet mitt i natten berodde på mask, så nu går tvättmaskinen varm igen med lakan och annat skoj. Och så kommer det se ut i ett par veckor nu, tvätta lakan, handdukar och pyjamasar dagligdags. Imorgon blir det till att boka besök på vårdcentralen också och få lite medicin utskrivet. Och i helgen blir det till att ta täcken och kuddar i tvättstugan. Som att jag inte hade något roligare för mig en lördag när A jobbar :S

Nåväl, nu ska jag sluta gnälla och vara tacksam över nåt istället. Tänkte föreslå det fina försommarvädret, men när regnet öste ner i morse så kändes det som att det var bättre för två år sen, då det var 26 grader varmt den första juni. Just nu skiner solen, och från insidan av fönstret är det åtminstone vackert även om det verkar blåsa halv storm ute. Efter fyra timmars sömn i natt så tänkte jag vara jättetrött nu ikväll, men det gick inte som planerat. Ska gå och ta en dusch istället och hoppas att jag inte får några maskar...

5 comments:

mamsen said...

Maskmedicin finns receptfritt på apoteket.

Jess said...

Till tredubbla priset :)

mamsen said...

Aha! Det visste jag inte.

Jess said...

Vi fick utskrivet åt båda barnen, men inte åt oss. 650 himla kronor!

Jess said...

Vi fick utskrivet åt båda barnen, men inte åt oss. 650 himla kronor!