Sunday, June 14, 2015

Kolmården

"Wow! Vilken RIKTIG tiger!" utbrast S till allas stora förtjusning igår. Kolmården var en hit! Vi kom dit lite senare än planerat, men har haft en fantastiskt fin helg. Så glad att vi planerade för två dar, vi hade aldrig hunnit annars, inte ens om vi kommit i tid från början. Jag är ju löjligt förtjust i tigrar av nån anledning, så av alla djuren var det dem jag såg fram emot mest redan från början och dem jag har med mig som bästa minne. Men delfinshowen var också väldigt fin. Barnen satt som två ljus, helt fascinerade av föreställningen. Den som känner mina barn vet hur ovanligt det är, så det är ett gott betyg. Sen åkte vi Safari-linbanan, där var det sjukt lång kö och dessutom varmt, så det blev lite gnälligt under tiden vi väntade på vår tur, men sen var de fascinerade igen... Lejon, zebror, strutsar och björnar om vartannat.

Dagen var lång, men kändes kort. Parken stängde vid 17, så då åkte vi tillbaka till Nyköping och checkade in, innan vi hittade en mysig pizzeria på stan. Återigen lyckades barnen uppföra sig förvånansvärt väl < 3 Vi fick inte tag på nåt rum där hela familjen fick plats, så jag o E bodde i ett rum o grabbarna i ett annat. Klyschigt nog fick jag höra i morse att de legat i sängen o kollat fotboll på kvällen, medan vi kollade bröllopet på SVT Play :) Otroligt vackert, såklart! Jag är lite kluven till valet av utgångsmarsch, just som utgångsmarsch. Jag har inget emot varken Joyful, Joyful eller Samuel L annars, men kanske hade den gjort sig bättre som en del av vigselakten? Men det är väl en smaksak. Den version av vigseln vi fick tag på var teckentolkad, det var en upplevelse i sig att se tolken "sjunga" på slutet :)

Efter en rejäl frulle i morse åkte vi tillbaka till Kolmården och röjde runt i Bamses värld på förmiddagen, sen kollade vi in Kapten Sjösjuks sälshow innan lunch. På vägen tillbaka till Bamse gick vi förbi en del djur som vi inte hann se ordentligt igår, apor och kameler bl.a. När vi kom till elefanterna fastnade S, han var helt såld på dem. Han talade om att det var "pappan och pappan och barnet och farfar", som en riktigt modern familj... Röjde vidare hos Bamse och avslutade i lekparken, Kulmården, innan vi åkte hem. S blev jätteledsen när det var dags att åka, han ville åka mer berg och dal-banor av olika slag. Kan bli en hit att ta med honom till Gröna Lund om ett par år!

När vi satt oss i bilen och kört ut från parkeringen frågade jag E vad hon gillat bäst under helgen. När hon hade svarat på det ställde jag samma fråga till S - men han hade redan somnat. 10 minuter senare sov E också... Stannade i Nyköping och köpte glass för att hålla dem vakna resten av vägen. Kom hem strax före 21 (efter att ha köat från Järna till Essingeleden). När  de väl kom i säng hemma tog det inte många minuter för nån av dem att somna.

De flesta bilderna från helgen ligger fördelade på två kameror som fortfarande är nerpackade. Jag bjuder på två av de typ fem bilder jag tog med mobilen i helgen. Fler kommer när jag orkar koppla in kameran och föra över.

No comments: