Wednesday, July 16, 2014

Sommarträning

De senaste dagarna har jag fullkomligt överösts av artiklar och blogginlägg om hur värmen försämrar resultaten här och nu (1.5-3% för varje 5 grader över 13 Celsius, läste jag i RW), men i längden ändå förbättrar dem (nåt om blodplasma, slagvolym och VO2max). Trots det springer jag fortfarande helst på kvällarna, när det blivit lite svalare. Igår hade jag dock inte så mycket att välja på, då A skulle bort på kvällen och jag var ensam med barnen. Stack ut vid halv sex (det är fortfarande rätt varmt då) och sprang en mil. En mil är en mil och års-PB är års-PB även om det är fyra minuter sämre än förra årets total-PB. Efteråt la jag mig ner på gräset och dog en stund och tänkte att jag ändå var rätt så jätteduktig som orkade i värmen. Ett tag trodde jag inte att jag skulle göra det, men sen gjorde jag det ändå. Nåväl. Idag blev det 2.1 km i Streakens anda.

Förutom det har jag gått en promenad med familjen och träffat en PT för konsultation idag. Den sistnämnda sa ju exakt det jag visste att hon skulle säga; "Du behöver stärka upp dina muskler och jag kan hjälpa dig att göra det för ungefär en miljon kronor". Nu gick det inte riktigt på en miljon och jag valde att investera lite pengar i mitt välbefinnande, eftersom jag vet att jag faktiskt behöver lite styrketräning. Lika bra att göra det rätt om jag ändå ska göra det. 6 timmar ligger framför mig med start om en vecka.

Av alla dumma filmer man kan se när man är ensam hemma så valde jag igår The Ring, som gick på SVT. Förra gången jag såg den var 2003 eller nåt. Det var kolmörkt omkring oss på vägen hem, inte en gatlykta som lyste och mitt ute i skogen utanför Övik var vi. Plötsligt hoppade en katt upp ur diket och sprang över vägen. Vi skrek högt båda två. Igår skrek jag inte högt, men det var skönt att A dök upp en stund innan filmen var slut. Drömde lite konstigt i natt, även om jag inte skulle klassa det som mardrömmar.

Nu ska jag hoppa in i duschen, på återhörande.

No comments: