Monday, July 07, 2014

Man tager vad man haver

Drog på mig stora spenderarbyxorna efter duschen och beställde ett sånt här. Hade egentligen tänkt beställa ett sånt där pärlarmband med samma motto som är så poppis, men jag slog på stort. Tänkte att jag har inget vettigt att lägga mina fickpengar på, träningsgarderoben är full och just cancer är något som ligger mig rätt nära efter att en av mina bästa vänner fick leukemi som 18-åring. Pengarna går ju till nåt bra också, så egentligen ser jag det som att jag får tillbaka något fint för att jag ger (till skillnad från t.ex. månadsgivandet till Läkare utan gränser som bara genererar ett sms om att de drar pengar på min mobilräkning). Man kan tycka att språket är grovt och jag gillar inte svordomar, men cancer är en riktigt äcklig skitgrej som inte förtjänar någon som helst respekt.

Passade på att boka in en tjejhelg hos ovan nämnda vän när hon kommer hem till Sverige i sommar också, (hence the spenderarbyxor, ifall nån tyckte att några hundralappar inte var nåt att hänga i granen). Hurra vad jag längtar! Jag längtar till våra andra semesterplaner också, men det är nåt speciellt med att träffa vänner som flytt landet och bara visar upp sig nån gång per år som mest.

Nåt helt annat... Jag tänker varje vinter att jag borde frosta av frysen (längtar till den dag jag får en självavfrostande!) men tar liksom aldrig tag i det och sen kommer sommaren och den där dagen när det bara M Å S T E göras pronto för att man knappt får in maten längre. Igår var den dagen. Eller kvällen. Because, you know, Sunday nights are just that fun. Har jobbat ett tag på att tömma frysen så gott det går och nu var det inte så mycket kvar att förvara i kylväskorna, vilket ju underlättade i värmen. Med vetskapen om dagens matleverans så passade jag på innan det fylls upp igen. E hjälpte till, vi turades om att blåsa in varmluft med hårfönen och att skrapa bort is med en smörkniv. S var mest livrädd för fönen och stod gömd bakom min rygg istället. Gick över förväntan att få det överstökat och hittade massa roliga matlådor som jag hade glömt bort på köpet. Bl.a. hittade jag resterna av en helstekt oxfilé, det tyckte jag passade alldeles ypperligt till en helt vanlig måndag som denna och slängde ihop en liten gryta med tomatpuré, parmesan, soja, crème fraiche, grädde, lite färsk finhackad chili. Serverade med ris och klippte lite färsk persilja över. Utan att veta från början vad jag gav mig in på så tyckte jag det smakade helt okej.

Semestervädret har börjat bra men A har jobbat så nåt bad har det inte blivit, ensam med två raringar som inte kan simma. Jag hoppas på nån dag till veckan. Tills vidare njuter jag av värmen på andra sätt. Och av sovmorgon. Båda barnen har sovit till 9 tre dagar i rad, så nu vågar jag sätta igång en film fast klockan är över halv tio, håller tummarna för att de inte bryter mönstret imorgon.

No comments: