Sunday, December 29, 2013

Veckans vegetariska (med bacon)

Cdon missade att leverera ett par varor i tid, två julklappar som skulle levereras innan julafton om man beställde innan ett visst klockslag veckan innan jul (vilket jag gjorde). 4 dagar efter julafton har jag fortfarande inte ens fått mail om att varorna levererats ut från deras lager till mig. I måndags mailade jag dem och frågade var varorna var, och fick till svar att de haft hög belastning inför jul (duh!) och så fick jag en rabattkupong på nästa köp som plåster på såren. Efter att ha råkat ut för ett liknande missöde för tre år sen så har jag nu mailat dem igen och bett att få häva köpet och sen tänker jag säga upp mitt konto där. Inte okej service! För det första höll de inte löftet om leveranstiden och för det andra erbjöds ingen ersättning förrän jag kontaktade dem. Dessutom hade motsvarande rabatt på det aktuella köpet vägt tyngre än rabatt på nästa.

Har ägnat kvällen åt att överleva nån sorts sinus infection, den milda varianten visserligen men fortfarande ont i både bihålor och huvud. Trist att den tänkte komma just nu när jag börjar få tillbaka lusten att träna igen! Hoppas den går över snabbt, så kanske jag kan få till nåt litet pass under det här två veckor långa jullovet åtminstone. Det börjar krypa i kroppen och vågen går uppåt, så det är hög tid att ta mig i kragen!

Passade på att veckohandla idag, så nu är vi all set för trerätters på tisdag och lite havregrynsgröt resten av veckan. Nä, inte alls så illa faktiskt. Det blir både chili con carne och chicken tikka i veckan, köttbullar med gräddsås också. Vad ska ni andra äta? Ibland känns det som vi äter samma sju rätter varje vecka (med undantag för den planerade nyårsoxfilén då), jag behöver lite ny inspiration. Dela gärna favoriträtter och -recept! Ett av mina favoritrecept är det här:

pastasås:
riv en zucchini grovt
fräs 5 pressade vitlöksklyftor i olivolja på medelvärme (passa så de inte bränns!)
lägg i zucchinin, låt den steka tills den är mjuk
rör ner lagom med crème fraiche (ca 2-3 dl)

dressing:
finriv skalet av en citron
pressa saften från samma citron
blanda i lite olivolja
klipp ner persilja (ca ½-1 kruka)

Servera med nykokt pasta. Jag brukar äta detta med mozzarella, enligt originalreceptet ska det serveras med marinerade kron- eller jordärtskockor (lär mig aldrig vilken som är vilken eftersom ingen av oss äter det mer än nån enstaka gång vart tredje år, men de finns färdiga på burk iaf). A brukar steka bacon till. Man gör lite som man vill helt enkelt! Första gången jag lagade det hade jag problem att få alla delar klara samtidigt, men nu börjar snitsen sitta och då är det superenkelt att laga trots att det är några moment! Jag tycker inte alls att dressingen är god dagen efter, men A håller inte med mig så ni får väl testa era egna smaklökar.

2 comments:

AnnieeG said...

Men alltså vadå, vad har man dressingen till liksom? Man häller såsen på pastan, förmodar jag. Är dressingen till det man ska ha till (typ kronärtskockan?)

Jess said...

Nej dressingen har man uppepå pastasåsen. Egentligen är nog topping ett bättre ord än dressing... Det blir typ som persiljebitar med lite citronsmak.