Tuesday, October 14, 2008

In the ghetto

Vi har vart på konsert. Ibland kan man tro att vi är gjorda av pengar, men det är vi inte. Det är bara det att allt roligt råkar komma samtidigt. Som hockey, konserter och barn. Men igår va vi iaf på Soweto Gospel Choir i "nya" konserthuset här i stan. Tyvärr var inte ljudet därinne det bästa, men konserten va ändå en upplevelse :)

På vägen hem stötte vi ihop med en bil (ja, inte stöta ihop rent fysiskt då utan mer körde förbi) som hade blivit stoppad av polisen. Det va här hemma på våran gata, och när fyra killar i 20-årsåldern stod bojade utanför bilen tillsammans med en polis medan en annan polis genomsökte bilen, så kom jag ihåg igen varför jag inte vill att barnen ska växa upp i Gottsunda... Det handlar inte bara om att jag anser att vår lägenhet är för liten!

Annars har helgen vart rätt lugn. Va i Sthlm på utbildning i fredags. Efteråt skulle jag träffa en kompis vid Hornstull. Alla som har vart vid Hornstull vet hur ospännande det stället är, men vad ska man göra när man kommer en halvtimme tidigt. Kompis va hos tandläkaren, så hon kunde inte gärna komma tidigare heller. Så jag började inventera butikerna i kvarteret. Dvs Apoteket, Vi, Anetts parfym (som har legat där sen urminnes tider), Coop och till slut fanns bara Systemet kvar. Jag gick in och tänkte att jag åtminstone kan titta hur det alkoholfria utbudet ser ut. När jag stod vid den hyllan kom det fram en karl som jobba där och pekade på en flaska och sa "Den där ska du prova!". Jaha, eh, okej. Problemet va att han gav sig inte, han stod kvar och talade om att den var god och att jag borde köpa den tills jag tog en flaska och ställde mig i kön. Så nu har jag en flaska alkoholfritt vin i kylen om nån vill smaka...

Just nu är jag arg på FK. Som student kan man tydligen inte få ut ersättning för "pappadagarna"! För man går inte miste om nån annan ersättning. Det var det dummaste jag har hört! Varför har inte studenter rätt att va tillfälligt föräldralediga!? Blir inte lätt med ekonomin i januari-februari, det är ett som är säkert! Sen ska jag börja jobba igen och då kanske det blir lite enklare... För tillfället önskar jag att jag hade 1000 kronor över att köpa en snygg skötväska för, men det går inte. Så vi får se om det blir en ful eller en opraktisk. För båda kan man tydligen inte få. Sen ska jag fundera på var det är enklast att hyra en barnstol till bilen. Over and out!

1 comment:

Miriam said...

Gör som fam. Sidblad! Köp grejer till barnet på Tradera!