Wednesday, October 15, 2008

Praktiska tankar inför Bebis

Vissa dagar är bloggbehovet helt enkelt större än andra. Idag är en sån dag. Vissa inlägg skriver jag för andra, för att uppdatera om mitt liv. Ibland tänker jag till och med på nån särskild person när jag skriver. Men det här är mest för att få lite ordning och reda i huvudet på mig själv.

1) Babyskydd till bilen (aka bilbarnstol för bebisar). Ett alternativ (som jag va inne på i senaste inlägget) är att hyra. Men efter att ha surfat runt lite inser jag att det kanske är dyrare än vad jag först trodde ändå. Då kommer alternativ nr 2, att köpa. Har hittat ett som kostar ca 1000, vilket inte är så farligt och ffa inte så jättemycket dyrare än att hyra om man ska lägga ut depositionskostnad också. Skillnaden är att vi kan ha den till nästa barn också, och där har vi sparat in pengarna igen, jämfört med att hyra två. Har dessutom hittat ett som jag har en känsla av att det matchar barnvagnen (vad nu det ska va bra för!)... Man kan köpa till en bas-grej också för att kunna sätta i och ta ur enklare, men å andra sidan vet jag inte riktigt varför vi skulle vilja sätta i och ta ur hela tiden? Rätta färgen finns dock i Barkarby närmast, så det kanske måste bli bil istället för tåg nästa gång jag åker dit ändå (En liten extra notis till mamma: Jag tror den där lådan jag kommer ner för i första hand kan va större än jag tänkte på från början också, vilket gör att det blir jobbigt att släpa på tåg och buss... Ska jag hämta dig på jobbet?).

Issue #2) Skötväska. För att förtydliga mitt senaste inlägg så menade jag så klart att det verkar svårt att få både SNYGG och PRAKTISK, inte ful och opraktisk som man kan tolka det jag skrev... Hur eller hur, måste börja med att göra upp en lista på vad man kan behöva ha med i den:
* Blöjor
* Våtservetter
* Nån form av handduk eller liknande att lägga Lillstrumpa på
* Extra ombyte kläder
* Nappflaska, tex för den händelse A är ute själv med Lillstrumpa (Många skötväskor har som ett extra isolerat fack för såna, men idag hittade jag en sån här, en flaskhållare för att hålla eventuell välling eller annat varmt en stund extra. Så då behöver man ju inget specialfack för den biten).


* Soppåsar för att lägga begagnade blöjor i (om man tex är ute och åker bil långt bort när blöjan behöver bytas, eller om man är nånstans ute i skogen och går en promenad)
* En liten burk för kex etc när Liten inte är så liten längre utan börjar äta annat än den mat man släpar omkring på och blir akut hungrig på stan
* Plånbok, mobil, nycklar etc för att inte behöva släpa omkring på två väskor
* Om jag har glömt nåt så påminn mig!
Hur som helst så tänker jag att en tillräckligt STOR väska borde inte va så svårt att få tag på, men sen är frågan hur organiserad den bör vara. Hur många fack BEHÖVER man egentligen däri? Egentligen skulle jag vilja ha den här från OiOi, men som sagt, 1000 kronor är lite magstarkt... :/ Har hittat en annan från storksak.net, den heter Mia och jag vill ha den i svart (finns i blått och rosa och massa andra roliga färger också men det känns lite knöligt) men den är ännu dyrare... Jaja, vi får väl se vad det blir av det hela! (Finns det kanske nån därute som vill ge mig en i julklapp?)


3) Nu har jag ett annat problem, som bara indirekt rör Lillstrumpa och bebistankarna: Jag BORDE ta en till järntablett (blev uppmanad att ta två om dan första veckan och har bara tagit en idag) men jag VILL jättegärna ha en kopp te till. Hur göra? Kombinationen slår ut funktionen av järntabletten och då finns det ju ingen idé att ta den. Å andra sidan är klockan över elva så det borde va sängdags, men jag är ju så jättejättesugen på te... :/ Ska nog gå och göra en kopp, har ändå tagit en tablett idag och jag har snart gått hela första veckan. Jag kan ta två imorrn. Gonatt!

No comments: