Monday, September 28, 2015

Ledig måndag

Nämen hörrni, nu kan det väl vara på tiden att jag tar mig i kragen. Energin är verkligen helt slut! Det är så många parallellprocesser igång just nu och orken finns liksom inte riktigt. Ibland tittar den fram som en tittut-lek och då kommer jag på små roliga projekt att ta tag i, som att anmäla mig till Stockholm Halvmarathon nästa höst till exempel. Men sen tar det fyra dagar till innan jag orkar göra nånting igen. Som att kolla upp huruvida A jobbar den helgen (det gör han, det har jag orkat kolla upp idag). Så nu får vi se hur det blir.

Tog långhelg den här helgen, planeringsdag på skolan idag så jag stannade hemma med barnen. Bokade in utvecklingssamtal för E vid 9.30, tänkte att barnen ändå skulle vara uppe till dess. Ställde klockan för säkerhets skull och tur var väl det. E ramlade visserligen in i sovrummet vid 8-snåret, men S sov till 9. Ingenting som någon av dem övervägde under helgen, då de vaknade runt 7 båda dagarna. Utvecklingssamtalet gick bra, något annat hade jag inte förväntat mig. Vi kom överens om att det E behöver mest stöd i är att skapa kontakt och utveckla relationer, men det rent skolmässiga har hon ju bättre koll på än vad hon behöver för sin ålder. Klassföreståndaren hade insett att E skriver själv, men inte hunnit testa läsningen. Den gick jag i god för, liksom enklare multiplikation. Då såg hon chockad ut, stackars läraren.

-4000 på inkomstsidan och +3000 på utgiftssidan den här månaden är en jobbig ekvation. Så evinnerligt tacksam för att sparkontot ändå går plus de flesta månader. Det börjar ju bli dags för nya vinterskor till barnen och såna där roliga saker... Sen kan jag på rak arm komma på önskeutgifter för 10 000 till. Som en ny soffklädsel t.ex. Och en tv till sovrummet (jag har sagt nej i alla år, men sen vi flyttade så har jag insett hur bra jag trivs med att ligga i sängen och slappa, istället för att sitta i soffan). Sen kollar jag på nytt soffbord, tapeter till vardagsrummet och helst någon som sätter upp dem åt oss. Ja ni hör ju. Pengarna rullar. Och då har vi inte ens kommit till jul än.

Ekonomin till trots tog jag barnen till frisören idag, de ska ju inte behöva gå med luggen i ögonen för att jobbet inte kunde göra rätt med A's lön förra månaden och drog av det den här. E önskade hårtvätt och fick det av den snälla frisören. Jag tror det var dagens höjdpunkt, även om lockarna och de färgade slingorna efter klippningen inte gick av för hackor heller. Funderade även på när min lilla dotter hann bli så stor, jag är inte säker på att jag har kommit på det än.

Nåväl. Jag ska rulla in i duschen, börjar bli dags att tvätta håret, innan någon hittar en ny insektsart där i botten nånstans. Önskar alla en trevlig vecka!

No comments: