Sunday, April 19, 2015

Könsnormer

Igår kom Fru Björk hit för att påbörja renoveringen av Sibbes rum. Tapeterna där var helt förskräckliga när vi flyttade in, både fula och slitna och satt dessutom inte ordentligt fast. Dagen inleddes således med att blanda tapetlösningsmedel och rolla på, för att sedan riva tapeterna. Jag gjorde dock inte så mycket mer än att hämta vatten och att ta hand om våra fyra barn (dvs våra två och Björkens två) och A fick äran att sköta servicen med mat etc. Efter första lagret tapet kom en våtrumstapet. Va? Våtrumstapet? I sovrummet? Ja, tydligen tyckte någon tidigare att det var en bra idé. Våtrumstapet sätts dessutom inte upp med tapetklister, utan limmas, så under den satt ett lager lim kvar på väggen och när man rollade lösningsmedel på det blev det bara kladd och inte löste det upp den gula tapeten (eller vad det nu var, det råder lite oklarhet fortfarande) som satt under. Eller sitter, den sitter kvar där den sitter och går inte att få bort. Så idag står hon och slipar för att få bort limmet och sen får vi försöka måla ovanpå. Under tiden Fru Björk ägnar sig åt slipande, spacklande och målande så är A ute med barnen idag och jag sitter här. Tro nu för all del inte att jag inte har gjort något annat, jag har fixat med disk och tvätt, men det tar ju inte hela dagen...

Vardagsrummet däremot... Jag hade en plan om marockanskt innan vi flyttade, jag har inte helt övergett den, men jag ser inte hur den ska bli verklig under de förutsättningar som ges (dvs. att A inte har någon annanstans att göra av sitt skrivbord, samt att jag inte har råd att byta ut alla möbler). Så nu tänker jag kanske lite shabby chic, så passar den här juvelen in i det hela också...


Dessutom gillar jag ljusa färger i allmänhet och rosa i synnerhet och jag tänker mycket vitt, ljusgrått och rosa när jag tänker SC. Men vi får väl se vad det blir av det... Har fortfarande inte ens bestämt mig för om vi ska måla eller tapetsera. Jag gillar tapeter, men kan ingenting om att sätta upp dem. Kan iofs ingenting om att måla heller, men där har ju Fru Björk kompetensen. Plus att jag då kan sitta i soffan och blogga medan jobbet blir gjort... Men en snygg tapet lyfter rummet till en annan nivå. Känner jag kanske någon som vill tapetsera? Ersättning kan diskuteras.

Igår fick jag lite intervall-inspiration. Undrar hur länge den sitter i. Jag vet ju hur tråkigt jag tycker att det är att springa intervaller... Köpte AB's löparbilaga häromdagen, det stod egentligen inget nytt i den men ibland behöver jag lite ny motivation och då känns det bra att köpa en bilaga enbart om löpning.

Nu rings det om att barnen börjar bli hungriga, så jag ska slita mig och fixa lite lunch istället. På återhörande!

No comments: