Tuesday, January 06, 2015

Julgransplundring

Jag minns min barndoms julgransplundringar på Mecman med nån sorts skräckblandad förtjusning. Skräcken består i att det var så otroligt mycket folk och jag kände aldrig nån mer än familjen och Anita. Och det var MÅNGA där. Men det var ett roligt event också. Det brukade vara nån sorts tecknad film, minns ffa Bamse, och det dansades runt granen, tror bestämt det fanns nån fiskdamm också. Allt det där försvann med åren och mina egna barn har nog inte varit på en enda riktig julgransplundring. Såklart att E tackade ja till bästa kompisens plundring idag då! 7 härliga tjejer som alla känner varandra sedan tidigare lekte och hade roligt ihop, fikade, dansade Små grodorna runt öppna spisen (...) och turades om att panga pepparkakshus med hammare. Käkade dammigt socker och lekte lite mer. E ville aldrig åka hem, och i ärlighetens namn inte riktigt jag heller - vem byter ett välstädat hem och trevligt sällskap mot kartongkaos och odiskad disk frivilligt?


Själva plockade vi bort julen igår och nu är kartongerna än mer påtagliga när det inte ens finns ett lugnt julgranshörn. Nu sitter jag här och tänker att jag ska ge Mitt enda liv på SVT ikväll en chans. Sen ska det bli väldigt intressant att se hur jag ska lyckas komma upp tre timmar tidigare än jullovssnittet imorgon! Not kidding, mina barn är väldigt bra på att vara lediga :D På lördag är vi bjudna på kalas kl 10, den tiden äter vi frukost i vanliga fall så det blir väl till att ställa klockan då också.

No comments: