Friday, August 10, 2012

Lite ditt och datt om allt och inget ;)

Jag har aldrig riktigt förstått hur de där vänförslagen på Facebook fungerar, ni vet de där "People you may know". Ibland räcker det med att man har en eller två gemensamma bekanta för att nån dator nånstans ska föreslå att man blir kompis och ibland har jag å andra sidan reagerat över att det (tack och lov) inte kommer förslag på folk som jag vet att jag har flera gemensamma vänner med. (Det kan ju iofs bero på att ena parten har blockat den andra, så det finns rimliga förklaringar). Men när jag får förslag på att bli kompis med en människa som har en kompis totalt och den i sin tur inte är någon jag känner, då känns det som att det har gått för långt. När personen som jag får upp som förslag trots detta råkar vara någon jag känner (en fd. kille från jobbet) - då börjar det bli lite creepy... Han är alltså kompis med sin syster som jag inte alls känner - hur kan Facebook föreslå att jag kanske känner honom?!

Har varit på IKEA med E idag. För att fördriva tiden lite extra släppte jag in henne på Småland (ni vet, det där lekrummet där man kan lämna barn från 3 år och uppåt) för första gången. Sen satte jag mig i restaurangen med en bok, en kopp kaffe och en sovande bebis i en timme, vilket var maxgränsen för hur länge man får lämna sitt barn. SEN gick vi och handlade det vi skulle ha (och lite till). Eftersom E ändå gillar att gå på IKEA - särskilt barnavdelningen där man kan leka ännu mer - så blev det en skön eftermiddag för oss båda! Såg även att IKEA i samarbete med Blocket har startat en sida där man kan köpa och sälja begagnade IKEA-möbler, så den ska jag kolla in och se om någon har en byrå som matchar våra andra, eftersom den färg som våra övriga sovrumsmöbler har har utgått ur sortimentet just för den modellen av byrå. Visserligen finns det andra i samma färg, men då har vi ju redan två stycken byråer ur samma serie och det skulle inte kännas rätt att bryta med en annan byrå heller. I-landsproblem...

A är tillbaka på jobbet efter ett par månaders ledighet. Båda barnen har sovit sedan ca 21 och jag har tittat på friidrott på tv, i sällskap av ostkrokar och en kopp te. Trist för Storbritannien med herrarnas 4*100-stafett (de växlade för sent om någon missade det). Fattar inte heller hur tjejerna kan springa 5000 meter på en kvart!? Känns som att jag har en bit kvar dit... (Haha, just nu går jag knappt 5000 meter totalt ens!) Har ytterligare lite mer träningsvärk i benen idag. Det känns braaaa! Och helt ärligt: HUR COOL ÄR INTE PISTORIUS!? Sydafrikanen som springer 400 meter med benproteser... I OS liksom!

Ska nog passa på att sova snart också. Den senaste månaden har A varit den som gått upp med E på morgnarna, medan jag har använt nattamningarna som en ursäkt att sova en timme till eller två. Men imorgon bitti kommer ju A hem från jobbet och behöver sova, så då har jag inget val längre. Är hur som helst enormt tacksam att mina barn inte är typen som vaknar vid 5 eller 6... E har äntligen lärt sig att sova hela nätterna nästan varje natt och S sover hela nätterna med avbrott för att äta var tredje timme. I natt sov han dessutom i sin egen säng fram till 7 i morse, då ville han komma över och sova bredvid oss istället, men sov sen vidare till 10. Går således ingen större nöd på mig. Men det blir en prövning att vara ensam med två barn hela helgen och framförallt att få iväg E till dagis i tid på måndag! Men det tar vi då...

2 comments:

AnnieeG said...

haha, du är ju redan värsta rutinerade tvåbarnsmamman som slänger i E på Småland och sätter dig och läser. Sweet =)

Jess said...

En mycket praktiak win-win om jag får säga det själv :-)