Wednesday, May 30, 2012

Trääääääning

När den här bloggen startade hösten 2005 så var den betydligt mycket mer fokuserad på relationer och emotionella aspekter än vad den är i dagsläget. Har ägnat förmiddagen åt att läsa igenom en del gamla inlägg från 2005-2006 och det är med glädje jag inser att jag har mognat sen dess. Inte för att det är något fel i att ha känslor eller att beskriva dem, men sättet jag gjorde det på... Och samtidigt var det som att allt kom tillbaka på nåt konstigt sätt. Saker som jag egentligen definitivt lämnat bakom mig och inte på något sätt sörjer längre, trasiga relationer och infekterade sår. Alla tankar och känslor kring saker som hände då. Som egentligen inte har någon betydelse längre (och det säger jag inte för att övertyga mig själv, utan för att det är så) men som ändå ger tårar i ögonen.

Det var bara det.

Imorrn blir det Vårruset, fast i makligt promenadtempo. Hoppas det åtminstone inte regnar... Drömde att jag var ute o sprang i natt, 3 km utan problem. Vaknade och var sugen på att ge mig ut på riktigt, men det lär väl dröja ett tag till. Det är lite för tungt att skumpa runt med magen just nu. Målet för i år är att orka springa 5 km igen innan nyår, tiden är sekundär än så länge men sub35 är ett måste, helst runt 30. På nåt sätt så har mitt huvud intalat sig att det är först när jag orkar springa 5 km som jag tränar "på riktigt", så alla träningspass på vägen dit räknas liksom nästan inte. Förutom den delikata petitessen att jag för tillfället faktiskt inte tränar alls, så det finns inte ens några träningspass som inte räknas... Men det är ju en temporär lösning i brist på ork (och till viss del även brist på motivation, tro't den som vill). Men hösten lär bli nån sorts "transportsträcka" mot den riktiga träningen. Eftersom hela året hittills (och slutet av förra året) har varit en transportsträcka mot Bebis så kan jag ju lika gärna fortsätta transportera mig mot nya mål. Sen efter nyår, när jag orkar 5 km igen, så kan jag börja träna för det stora, "riktiga" målet - milen. Under timmen. Och det andra officiella målet för 2013 är Inga 5km-lopp över 30 minuter. Måste satsa mer på intervallträningen när jag kommer igång igen. Jag längtar! Lägger i hemlighet upp träningsscheman och lagom långa löprundor i huvudet flera gånger i veckan. Och grämer mig över att jag måste börja från noll, att jag inte kommer orka de vanliga 5-10 som jag gjorde senast jag sprang (nä, senast sprang jag inte så långt, men då var jag å andra sidan 2/3 gravid också). Jag siktar på att komma igång nån gång i slutet av september, senast oktober om allt förlöper normalt med förlossning och efterspel.

Apropå graviditet så tror jag magen har börjat sjunka lite grann. Den ska ju göra det, men jag kände liksom aldrig av det med E. Men igår kändes det som att det var skillnad bara från morgon till kväll när jag kollade i spegeln, för att inte säga när jag satt på en stol. På torsdag är det fyra veckor kvar till beräknat datum (så antagligen ca fem veckor totalt...)

No comments: