Sunday, July 25, 2010

Springning

Regnet förpassade min träning till inomhus idag. Löpbandet är väl inte det roligaste jag kan tänka mig och luften var ungefär lika klibbig inne på Friskis som utomhus. Men jag fick chansen att testa ett nytt trick som jag lärde mig av Martina Haag i senaste numret av ToppHälsa (tror jag det var... Kan ha varit ett supergammalt nummer av Runner's World också som jag bläddrade igenom förra veckan). Att räkna baklänges, för att fokusera på nåt annat. Hon hade visserligen räknat baklänges på italienska men eftersom jag inte ens kan räkna framlänges på det språket så höll jag mig till svenska, vilket även underlättade andningen. Nu kanske någon frågar sig hur långt man hinner springa under tiden man räknar baklänges från 500 på svenska och det är ungefär 2 km. Vad gör man sen då, om man nu ska springa längre? Man börjar om såklart! Jag hade visserligen kunnat börja på 1000 men det kändes lite mer oövervinnerligt så jag började hellre om från 500 en gång till när jag var klar :) Idag blev det 5,1 på bandet vilket faktiskt är nytt rekord både på och utanför bandet för min del, heja mig :) Ute i terräng har jag som längst sprungit 4,7 utan att stanna och det förra rekordet på bandet var 5,0. Ingen stor förbättring kan tyckas, men det är dom små framstegen som till slut kommer göra att jag orkar en hel mil! Nu är ju visserligen inte bandet lika jobbigt som utomhus men jag är nöjd ändå, med tanke på att jag för bara 3 veckor sen sprang 1,5 km och sen tog det stopp (efter min förkylning om ni minns).

En jobbarkompis sa igår när vi diskuterade träning att det är nånstans runt 4 km som hjärtat börjar jobba på en annan nivå och då blir det liksom enklare att springa. Jag har tänkt på det förut att det alltid känns jobbigare i början av en lång runda och nu har jag fått förklaringen! Sen sa hon också att om man orkar de där 4 så att hjärtat kommer upp i nästa nivå så kan man orka en hel mil. Så förutsättningarna är ju på min sida iaf även om jag har en del kvar till hela milen som sagt... (Jag träffar mina jobbarkompisar privat ibland om nån undrar. Jag börjar jobba i september!)

Nu ska jag bada E, over and out!

No comments: