Sunday, September 25, 2016

Lite av varje på en söndagkväll

Min man har varit ute o cyklat (bokstavligt talat alltså) och klagade över värk i vaderna när han kom hem. Jag gav honom ett par av mina calf sleeves att dra på, så nu struttar han omkring i neonrosa kompressionsstöd till sina röda shorts o vit piké. Yeah baby... :D



Febrig son ger terminens fjärde vab på en dryg månad. Fast med den skillnaden att A ändå varit/är ledig tre av perioderna och vi således inte behövt vabba på riktigt mer än en gång. Men vad är det som händer?! E som typ aldrig är sjuk - och aldrig har varit heller - har haft feber i två omgångar sedan skolan började i mitten av augusti. S har alltid haft lite sämre immunförsvar, men även där känns det ovanligt hårt med en andra omgång så tätt inpå.

Jag o E åkte ensamma till farmor på eftermiddagen, där det bjöds på fika och en promenad till lekparken i närheten. Jag är dålig på att ta mig iväg till farmor och tänker att det en dag kommer bli ytterligare en sån där sak man (jag) ångrar att man (jag) inte gjorde mer av medans tiden fanns... Med 89 år på nacken är nästa födelsedag aldrig en garanti.

Fint med egentid med E dock. Det är ju annars en annan klassiker som folk ofta ångrar att de inte gjorde mer av. Hon efterfrågar tjejkvällar utan S & A med jämna mellanrum och tycker att de ska åka iväg så vi kan vara ensamma hemma och äta fruktsallad med glass < 3 Mysigt att åtminstone få ett par timmar i bilen och en snabblunch på Gyllene Bågen. På vägen hem satt hon tyst så väldigt länge att jag till slut blev tvungen att fråga vad hon tänkte på. "Hur det skulle vara om man såg ut som en bygg-gubbe men var polis och om man såg nånting misstänkt. Då skulle man kunna ta av sig byggkläderna och ha sina poliskläder under och fånga bovarna" Självklart, det var just det jag satt o tänkte på också... :)

Från det ena till det andra; lagstiftningen runt sexualbrott föreslås skärpas. Jag tänker att det är en bra markering att det inte är okej, men jag tror inte det är rätt ände att jobba i. Jag skulle hellre se en utredning kring den villkorliga frigivningen och koppla den till attityds-/beteendeförändringar snarare än skötsamhet. Jag kan inte Kriminalvården inifrån och jag vet att det finns flera läsare som har betydligt mer insikt, men jag tänker att sitta av tid inte gör en bättre människa oavsett om det är 2, 4 eller 10 år du sitter där.

Lön imorgon, vilket passar mig bra eftersom jag nu när hösten smyger sig på märker att det finns mer för stora kläder i garderoben än vad jag insett under sommaren. I-landsproblem må väl vara och det är ju trevligt med en ursäkt att köpa nytt, men det blir ju samtidigt dyrt i längden... Nåja, har ju tre lediga dagar med två lediga barn medan A jobbar, så nåt måste jag ju hitta på för att fördriva tiden!

Sverige utslaget ur World Cup, så nu kan jag gå o lägga mig. A tycker jag vevar runt för mycket när jag sover och väcker honom när jag slåss. Ett tag var han inne på att köpa våningssäng åt oss :S Funderar ibland på om det skulle vara bra med ett sånt täcke med tyngder, men 7000 för ett täcke känns lie magstarkt. Någon som har lust att sponsra? Själv skulle jag hellre lägga pengarna på något roligare...

No comments: