Sunday, November 29, 2015

En vit månad

Jag gick in i november med intentionen att göra den "fri från uppenbara onyttigheter" fram till just den här helgen, första advent. Jag har ätit både bröd och pasta, men undvikit fika- och godiskategorin. Det har gått långt över förväntan och jag har på slutet inte ens varit sugen på vare sig fika, godis eller chips (som annars är min största svaghet). Inför första advent insåg jag dock att lussebullarna inte skulle vara värda att motstå och när jag ändå var i farten tillät jag mig själv att äta smågodis i helgen också. Har fikat i mängder sedan fredag - men inser nu på söndagskvällen att det faktiskt inte är så himla värt när man väl en gång vant sig av med sockret. Från imorgon kör jag (relativt) cleant igen, fram till jul. Jag kommer gå ut och äta typ fyra gånger innan dess och det får väl vara så (jag vet inte riktigt hur det blev, men två julbord med jobbet, en terminsavslutande tjejmiddag och så restaurangmiddag med väl valda delar av familjen efter Nötknäpparen nästa helg...) Man måste ju faktiskt inte föräta sig på just efterrätter bara för att man går ut.

Förutom att baka lussebullar i två omgångar (en på jobbet och en hemma) så har jag även adventspyntat i två omgångar (en på jobbet och en hemma...). Hittar varken den gamla ljusstaken eller siffrorna som man trycker in i ljusen, så nåt adventsljus har vi inte hunnit tända än. Ska åtgärda saken till nästa helg. Fick finbesök av svägerskan med familj på eftermiddagen idag, mysigt att äta lite mat och hänga lite ihop < 3 Börjat köpa julklappar också, och varsin kalender till barnen. I år satsade vi stort, de får Lego resp. Brio. Hade ändå funderat på att köpa just Lego resp. tågbana till dem i julklapp, men nu kan vi hoppa över det.

Nu har barnen somnat, så nu kanske vi hinner kolla en film innan det är sovdags.

No comments: