Sunday, August 23, 2009

Åbo t/r

Nån granne spelar musik jättehögt, tror inte ens det är i vårt hus. Det intressanta är att det liksom inte är nån sån där typisk spelajättehögtmusik, utan mer nån sorts klassiskt pianostycke...

I fredags råkade jag ut för en intressant sak... Jag var på permission med en av ungarna på jobbet och han ville äta på McD. Det var ganska trångt, så vi satte oss i ytterkanten på ett bord med sex stolar. I andra kanten satt två tonårstjejer och när vi väl hade satt oss kom ett äldre par och satte sig i mitten. Den äldre frun gick iväg och beställde medan den äldre mannen satt kvar. Helt plötsligt från ingenstans får den äldre mannen för sig att han ska äta och han ska göra det pronto. Så han sträcker sig över till X, som jag är där med, och tar för sig av hans strips! X bara tittade på mannen och på mig och ingen av oss visste riktigt hur vi skulle reagera... Mannen tuggade i sig - och sträcker sig efter mer! Då blev jag arg och ifrågasatte beteendet men han bara stirra på mig och såg ut att undra vem jag var. Till saken hör väl förmodligen att han antagligen inte förstod vad jag sa, tror inte hans svenska va så superbra... Det hela slutade med att jag och X flyttade oss till ett annat bord. Men jag menar, vad är det för fel på lite social kompetens oavsett om man kan svenska eller inte?!

I går eftermiddag kom Erk o M o hämtade oss för en weekendtripp till Åbo. Vid Stadion i Stockholm stod ungefär en miljon människor och väntade på Coldplay-konserten. Vi var alla överens om att dom flesta var yngre än vi hade förväntat oss att just Coldplays fans skulle vara. Hur som helst, tog oss till Värtahamnen, tillbaka till stan för en pizza och införskaffande av ny nappflaska eftersom "någon" hade glömt alla hemma, och sen åter till Värtan för incheckning.

Lilla E verkar ha fått nån form av dynsrytm, somnar oftast nån gång mellan 8 och 9 på kvällarna, sover ca en halvtimme-timme, gnäller lite men somnar om så fort man tittar till henne, sover till 1-halv 2, äter välling och sover till halv5-5. Vid den tiden äter hon välling igen men somnar helst inte om i sin säng utan flyttar in till våran, där hon sen kan sova 3-4 timmar till. Hur som haver, i går somnade hon som vanligt vid halv 9, sov ca en timme men bestämde sig sen för att vara klarvaken till halv 2. Ja, det ska börjas i tid, det där partyprinsessandet... Men hon är ju skön ungen, charmade ungefär alla hon träffade på båten :) Ingen av oss fick för mycket sömn i natt, så när vi skulle upp till frukosten i morse så var det vi som fick dra upp henne istället för tvärtom som det vanligtvis brukar vara. Frukosten va härlig, så där som bara stora frukostbuffér kan vara :) Efter den gick vi o la oss en stund till, till o med E somnade om på direkten. (Hon brukar annars kunna vara rätt bestämd med när hon vill sova eller inte). Resten av dagen fördrev vi med att spela kort, lyssna på orkestern, shoppa i tax freen och se ett par dåliga shower. Vi kom hem vid halv 9 ikväll och nu är vi rätt sega hela bunten (ja, E sover ju redan). Erk har alla bilder, så jag väntar tills jag kan bränna ut dom...

En intressant sak kom till min uppmärksamhet i går kväll. Om jag skulle ta med mig E ut på krogen här i Uppsala, eller nån annan ort för den delen, så skulle det förmodligen ifrågasättas starkt och antagligen skulle åtminstone nån PRATA om att anmäla mig till soc (tyvärr har alltför få människor som inte har anmälningsplikt via jobbet tillräckligt med civilkurage för att faktiskt göra en anmälan). Men på båten var det ingen som reagerade på att hon var med oss hela kvällen på både pub o disco. Varför är det så?

Så där ja. Över och ut.

2 comments:

Jossan said...

ja du.. intressant refklektion ...tål att funderas på...=)

AnnieeG said...

så länge du inte går runt på krogen med E på magen och själv är dyngrak så tror jag inte det är nån fara för socanmälningar... är ju snarare ganska poppis nuförtiden att man ska leva precis som vanligt trots att man har fått barn... Kompromissa så lite som möjligt liksom. :-)