Monday, December 08, 2008

Morfar och lussebullarna

Jag är förkyld. Äntligen! Har haft det på gång jag vet inte hur länge nu, men sen har det (som vanligt) inte blivit nåt av det. Men i lördags vaknade jag med ont i halsen och öronen och nu har det spridit sig vidare till näsan. Förhoppningsvis så kan det ta slut nån gång, med andra ord. Och så länge jag slipper feber är det inte så synd om mig som jag skulle vilja ge sken av...

I övrigt händer inte så mycket, därav inläggstorkan senaste veckan. Jag har till och med haft sån brist på liv att jag inte ens har haft nåt att blogga om!

Va hos barnmorskan i morse, men hon titta bara på mig och sa "Det ser bra ut, kom tillbaka om två veckor" ungefär. Mätte magen och lyssnade på hjärtat gjorde hon iofs också.

Har äntligen fått respons från min handledare och nu har jag en deadline för uppsatsen om ungefär fyra veckor. Kan bli en del hårt jobb under julen med andra ord, men det skulle ju va så skönt att ha åtminstone texten klar innan Lillstrumpa tittar ut...

Och apropå Lillstrumpa... Hade planerat att träffa en kompis i helgen, men det blev inte så pga olika omständigheter, mest för att vi båda hade glömt det (vi planerade för länge sen). Jag kom på det igår kväll när jag tittade i kalendern och frågade om vi kunde skjuta på det tills efter bebis har kommit och fick till svar "Va, är du gravid?" Trodde hela världen visste, men så var det tydligen inte...!

Häromnatten drömde jag att vi kom hem från BB med Lillstrumpa i högsta hugg. Mamma och morfar var där (att morfar dog för 17 år sen var visst inte relevant i den drömmen...) och även fast jag har drömt att vi har fått både flickor och pojkar förut så har ingen hetat det bestämda namnet i drömmarna innan. Men det gjorde den här. Trots att vi hade bestämt namnet redan innan jag började drömma om det öht. Min favoritdröm när det kommer till att föda bebisar är den drömmen där bebisen - i det fallet en pojke - föddes med ett startkit, det kom liksom ut en bebis och en låda med lite blöjor och kläder och sånt man kan behöva i början... Fast den här blev också lite speciell, just för att morfar var där. Jag vet inte hur det kom sig, för jag tänker väldigt sällan på honom, men men...

Jag är nästan färdig med julshoppingen! Fast det jag har kvar att köpa har jag inte råd med förrän pengarna kommer, så det kommer väl bli till att ränna på stan i sista sekund oavsett hur nästan-färdig jag är i så här god tid... Dessutom har jag ingen aning om vad jag ska köpa till mamma, så även om jag hade pengar hade jag inte kunnat handla klart.

Nu ska jag se om det finns nåt roligt fika hemma. Egentligen är jag jättesugen på lussebullar men det finns ingen jäst, ingen kesella och inga ägg att pensla med. Och gå till affären orkar jag inte, varken för att handla dom där grejerna eller för att köpa färdiga bullar... Om jag blir friskare till slutet av veckan ska jag försöka mig på att få med A på ett lussebullsbak då. Köttbullar måste vi också börja göra snart, det lär gå åt ett par-fem-åtta stycken till jul, vore skönt att slippa göra dom kvällen innan julafton. Särskilt om jag ska springa på stan och shoppa hela den dan...

På fredag hägrar julbord och taxfree-shopping (apropå att inte ha råd...) på Eckerölinjen, på lördag ska jag till Stockholm med Ah & L. Nu ska jag titta på Vänner. Och leta fika. Fast i omvänd ordning.

No comments: