Saturday, December 20, 2008

190

Ska man ändå göra nåt så kan man lika gärna göra det ordentligt. Därför stekte jag 93 köttbullar förra veckan och 97 till nu ikväll. Och A passade på att bli sjuk lagom tills det var dags att börja med kvällens laddning, strax efter halv tio... (Har spenderat resten av dagen i tvättstugan, tagit hand om tre veckors samlad tvätt inklusive ett antal uppsättningar extra lakan och handdukar som gäster tenderar medföra, och ett antal timmar med uppsatsen, därav den sena starten). Den som trodde att julen blev lugnare för att man firar hemma istället för att åka runt till alla släktingar man ska hinna med trodde fel! Imorrn ska julgranen införskaffas och kläs, skinkan griljeras, den sista delen av julgardinerna sys (nä, jag är inte klar än...), sista julklappen och ett par nya uppsättningar glas (vin- & martini-) från IKEA handlas, bröd ska bakas och lägenheten är i akut behov av städning. Nånting säger mig att vi kommer få fortsätta med en del av det på måndag, innan släktingarna börjar trilla in på tisdag... Gäller bara att hitta en bra prio-ordning. Till exempel så borde jag baka bröd redan ikväll, för vi har slut på det hemma så det finns inget till frukost imorrn. Men med tanke på att klockan är över elva, faktiskt nästan halv tolv, och köttbullarna fortfarande håller på att bli färdigstekta och det brödet ska gräddas i en timme så är sannolikheten ganska liten, om än inte lika med noll.

En sak som fascinerar mig just ikväll är det faktum att stekspadar av plast inte smälter i stekpannan, när dom gör det om dom hamnar på spisplattan. How come?

No comments: