Thursday, February 18, 2016

Ord

Visst är det härligt när man google-translate:ar ett ord och inte förstår det svenska svaret heller?! Då får man ju googla det också. Eller "fråga telefonen" som mina barn säger.

När vi ändå är inne på det här med språk så har jag läst en helt fantastisk bok i helgen; Jag heter inte Miriam. Oerhört gripande skildring av ett livsöde i koncentrationslägren på 40-talet. Grym och fruktansvärt motbjudande bitvis, men totalt sett väldigt vacker i det fula. Jag har aldrig läst Majgull Axelsson förut, men jag kan verkligen rekommendera den här boken, såväl innehållsmässigt som språkligt. (Hade gärna skickat vidare mitt ex om jag inte hade lånat det själv, inte helt säker på att kollegan uppskattar att jag ger bort hennes bok...)

Nu godnatt inför en ny vecka på kontoret.

1 comment:

AnnieeG said...

Tack för det tipset! Har bara uppmärksammat att boken fått bra recensioner men aldrig tagit mig tiden att stanna vid den och se vad den handlar om... Nu blev jag också sugen på att läsa den!