Tuesday, December 27, 2011

Semester och sånt

En diskussion på jobbet idag kom att handla om semesterdagar, då en kollega konstaterade att hon bara hade 12 timmar kvar att ta ut (som behandlingsassistent jobbar man ju lite udda tider och ibland väldigt långa pass, så en ledig dag räknas om till en femtedel av en heltidsvecka som för dem är 37 timmar. Om man tar ledigt ett 15-timmarspass blir det alltså två semesterdagar). Själv konstaterade jag att jag för första gången får 31 semesterdagar på söndag, eftersom jag fyller 30 året som kommer, samt att jag egentligen inte behöver ta ut nån semester nästa år (jag kommer ju vara ledig ändå) men att jag kommer behöva göra det för att inte gå miste om dagarna i slutet av året. Jag har 9 dagar sparade från förra året, 9 kvar i år och med 31 nya blir det totalt 49 dagar och så många får man inte spara (minns inte exakt var gränsen går men tror det är 30 eller nåt sånt). Å andra sidan – som föräldraledig kommer jag ju (självvalt) inte ha jättestor inkomst per månad, så om man kan bryta det med en semestermånad någonstans så är ju det ett välkommet tillskott i kassan. Då kan man dessutom spara lite föräldradagar och ta ut lite mer nån annan månad = ett till välkommet tillskott i kassan.

Har ca 44 arbetsdagar kvar innan graviditetsledigheten sätter in. Något kluven inför det – längtan att få vara ledig och hinna med hem och familj, i kombination med separationsångest och förväntad tristess åtminstone emellanåt. Ska nog sätta mig nån kväll och filura på hur jag ska lägga upp mina veckor för att få struktur på tillvaron så jag överlever de första fyra månaderna… (Sen kommer det nog gå av sig självt när vi har en liten att ta hand om).

Ja, det var inte så mycket mer jag ville just nu.

No comments: